Missa inte detta när du är i Mitte!

Det började med en fråga på forumet ”Svenska Resebloggar” på Facebook. Om var man ska bo när man är på resa i Berlin. Vi är flera som tipsat om Mitte.

”Vi bodde på Novotel Mitte senast vi var i Berlin. Närmaste omgivningen är en trafikled och höghus som verkligen andas Östberlin. Å andra sidan är det väldigt nära till det mesta. Inte minst de fina kvarter som klarade sig undan kriget”, skrev jag. (Vilket skulle visa sig vara helt fel). Och fortsatte: ”Men Novotel har ju barnfamiljer som en av sina målgrupper så vill man helt slippa att ha dessa omkring sig ska man välja en annan kedja.”

Senare la jag ut den här bilden, fast i oredigerad form, för att visa området jag ville tipsa om:

IMG_0122

En bloggare som heter Charlotta visste att området heter Nikolaiviertel och när jag läser på Wikipedia ser jag att det inte alls klarade sig utan skador under andra världskriget. Tvärtom. Många hus raserades och det byggdes upp igen först på 80-talet. Jag måste ha blandat ihop det med något annat område i Berlin som jag själv besökte just på 80-talet. Nån som vet vilket jag tänker på?

Nikolaiviertel visar sig nu istället vara de äldsta delarna av stadskärnan. Området är döpt efter kyrkan från 1200-talet med samma namn.

IMG_0121

Från en bro som ansluter till området ser man operahuset på håll:

IMG_0123

Och även om området nu visat sig ha en helt annan historia än vad jag trodde tycker jag fortfarande att det är lika sevärt. Och när du ändå är i Mitte måste du så klart upp i TV-tornet och se utsikten därifrån:

IMG_0124

7 kommentarer

Filed under resor

7 responses to “Missa inte detta när du är i Mitte!

  1. Jag har en känsla att hela Berlin förstördes under andra världskrigets sista dagar, men kanske sitter några inne på annan info.
    Däremot var de duktiga att återställa och återskapa hus så att inte städerna blev som miljonprogrammet.

  2. Jag

    Jag minns faktiskt inte var vi bodde, var där med jobbet och vi delade upp oss på olika pensionat. Mycket fanns det att se i alla fall.

  3. Jag

    Jättefin bild på operahuset!

Kommentera

