Börjar få kläm på att fotografera från Pågatåget

Den här bilden fotograferade jag från tåget i morse. Att fotografera från tåg utan att få med störande reflexer från fönster är lite av en konst.

Som tågpendlare och glad amatörfotograf har jag fått tillfälle att öva på tekniken. Från Öresundstågen har jag märkt att minst risk för störande reflexer blir det i motljus. Särskilt om jag trycker mobilen mot fönstret. Andra passagerare undrar nog vad jag håller på med…

Nu har vi även fått Pågatåg till Karlshamn och därmed halvtimmestrafik till och från Kristianstad. Trafiken fungerar bra för det mesta även om jag drabbats av inställda tåg vid ett par tillfällen. De har också överlägset mycket bättre wifi på Pågatågen än på Öresundstågen. På de senare ansluter det bara ibland. Och då fungerar det ändå inte.

Det har bara varit en sak som riktigt stört mig med Pågatågen. Jag har inte lyckats fotografera utan att få med fula reflexer. En värdslig sak kan tyckas, men oj så störande för instagramnörden i mig: att tvingas se vackra motiv passera utan att kunna föreviga. :)

Men nu har jag hittat tricket.

Om jag ställer mig upp och trycker min iPhone (eller iPad) mot fönstret högre upp där det är mer vertikalt funkar det! (Pågatågens fönster är nämligen välvda.)

Vad folk då tänker om vad jag håller på med vill jag nog inte ens tänka på… :D

7 kommentarer

Filed under fotografi

7 responses to “Börjar få kläm på att fotografera från Pågatåget

  1. Tack för tipset, jag ska testa på ”Dala-tåget”! Brukar passera en jättefin sjö de dagar jag tar tåget till jobb-möten…

  2. Kanske ses vi på tåget utan att veta om det? Jag åker ju Malmö-Karlskrona och omvänt ett par gånger i veckan. Ska spana efter någon med knasiga fotorutiner nästa gång :-)

  3. Jag

    Trägen vinner. Det kan ju inte var helt lätt, fart och reflexer. Min lilla kompakt hr en inställning på just fota genom glas och den är bra att fota fåglar med. Vacker bild lyckades du fånga!

Kommentera

