Jag tänker köra på 7 goda år i taget

Har aldrig haft nån karriärplan. Eller mål som jag vill uppnå med mitt yrkesliv. Eller. Jo. Om jag ska vara helt ärlig så har jag tre: jag vill utvecklas, jag vill ha roligt och jag vill göra nytta för samhället i stort (typ rädda världen eller så.)

Men jag har aldrig strävat efter en viss position eller ens ett visst yrke. Det gör jag fortfarande inte.

Att jag först blev miljöbyråkrat och sedan chef inom vatten och avlopp var mest av allt en slump.

Som VA-chef i Karlshamn blev jag kvar i 14 år. Så här i efterhand kan jag se att det blev för länge.

När jag läste på högskolan i Luleå tog det 5 år. Jag älskade att studera. Snacka om att utvecklas! Men 5 år kändes ganska lagom. Jag var aldrig sugen på att plugga vidare och doktorera. Grundutbildningen räckte bra för mig.

Inom länsstyrelsevärlden var jag också i ungefär fem år. Först ett knappt år i Gävle. Sedan fyra i Karlskrona. Det var fantastiskt roligt och utvecklande i början men mot slutet hade jag börjat känna mig begränsad av myndighetsrollens fyrkantighet.

Så här i efterhand har jag kommit fram till att det kunde ha räckt med sju år i Karlshamns kommun. De 7 goda åren av utveckling och arbetsglädje. Samhällsnytta gjorde jag nog även de efterföljande sju åren. Men på ett arbetsmässigt personligt plan hade jag stagnerat. På fritiden fortsatte jag dock att utvecklas. Fick mitt andra barn, prioriterade föräldraskapet och jobbade 80%. Började blogga och så småningom även twittra och instagramma. Och inte minst: reste jorden runt tillsammans med familjen i 79 dagar.

Med det i bagaget har jag tänkt att i fortsättningen kör jag på fem till sju goda år på varje arbetsplats. När jag har gjort mina sju år här i Kristianstad om några år så har jag 14 år kvar till pension, om jag lever och får ha hälsan. Det blir två arbetsplatser och uppdrag till.

Undrar vilka de blir? I den delen har jag fortfarande ingen plan…

12 kommentarer

Filed under mitt jobb, personligt

12 responses to “Jag tänker köra på 7 goda år i taget

  1. Anders

    Jag tror man ska vara försiktig med att sätta upp spelregler för livet. Som du är inne på så kan man utvecklas på andra ställen än jobbet. T.ex. när barnen är små och man utvecklas som förälder eller så kan man skaffa sig ett nytt fritidsintresse eller så kan man ta en ledarroll i en förening barnen är aktiva i osv. Och gör man det tror jag viljan att utveckla sig på jobbet sjunker naturligt. Även den roll man har på jobbet kan förändras vilket gör att man kan fortsätta utvecklas. Har man då satt upp målet att byta jobb vart 7e år tror jag det finns en risk att man kommer känna det som ett krav.

    Nu kanske jag skriver detta för att jag jobbat på samma ställe i 21 år. Men som egenföretagare flyter jobbet ihop med/kan likställas med privatlivet på ett annat sätt. Och privatlivet kanske man inte ska ha som mål att byta ut var 7e år :)

  2. Själv fick jag mest sparken från de flesta jobb jag hade. Jag var alldeles för kontroversiell i in tankesätt, och vågade säga det alla teg om.
    Och det fick alltid konsekvenser. Så var det i kommunismen och är så i Sverige också.
    Men jag hade heller aldrig planer.

  3. Har inte haft ett fast jobb på 40 år, men trots det jobbat mer än de flesta. Har aldrig fått socialbidrag eller A-kassa. Ville inte binda upp mej, utan när chansen kom tog jag den. Därför har jag också haft, och har, ett underbart liv med omväxling och har gjort så mycket roligt i livet. Nu vill jag mest ha lugn och ro och så förstås det roligast av allt att blogga.

  4. 7 års perioder ..ja varför inte många fastnar allt för länge på varje arbetsplats att de stagnerar och inte utvecklas mera. Det är utvecklande att byta arbetsplats..fast trivs man så förstår jag att man inte vill byta för det är ändå tryggast att vara kvar. Jag har bytt vid olika tidpunkter var 14 år inom handels så det blir 2 sjuårsperioder..nu är jag nog fast där jag är ..efter 7 års vikarierande på olika arbetsplatser har jag jobbat 8 år på samma plats.Är nog snart dax att byta igen då.
    Tänk att jag tänkte igår på att jag skulle skriva om just 7 års perioder …det ska jag göra men inte just idag. Jag hade lite andra tankar om 7års perioderna.

  5. Jag

    Fin bild! Lite mål med din färd hade du allt när du tänkte efter, haha. Jag får hoppas att mina kommande sju år blir bättre än de senaste sju.

Kommentera

