Bästa resmålen 2015

Resemagasinet Vagabond har i #1.2015 listat årets 25 bästa resmål. Här är mina kommentarer och några bilder jag hittat på, och bäddat in från, Instagram:

1. Istanbul, Turkiet

Vi var här vid den tiden när det var tidigt 1990-tal. Jag tyckte sambon var gnällig när vi gick i de berömda basarerna. Det visade sig att han hade 40 graders feber när vi kommit till hotellrummet och mot den fick han febernedsättade mintgröna piller som jag köpte av en bastant cigarrökande dam i ett litet krypin till apotek. Annars är det en fin stad som jag gärna återvänder till. Men först (eller i samma veva) vill jag gärna se andra delar av landet. Har bara besökt just Istanbul i Turkiet.

CUMANIZ MUBAREK…🌷🌹🍀

A photo posted by Murat İsmailli 🇦🇿🇹🇷 (@azeri34) on

.

2. Malaga, Spanien

Har jag kvar att besöka. Har inte varit på den spanska solkusten överhuvudtaget och det är så klart nåt jag nån gång vill uppleva. Den här bilden som jag hittade är nog ganska otypisk…

Buenos y lluviosos días

A photo posted by Eduardo. 🎈 (@eduardovr91) on

.

3. Nordöstra Indien

Indien är ett land som jag inte riktigt vet om jag vågar besöka. Det handlar om magen. Väldigt många som reser till Indien blir aldrig riktigt sig själva i magtrakterna igen. Det känns lite skrämmande. Annars verkar det finnas hur mycket som helst att se!

.

4. Tasmanien, Australien

Jag har varit Down Under två gånger men båda gångerna hoppat över Tasmanien. Men där är säkert fint om du har gott om tid i Australien. Och tur med vädret…

Always beautiful. #cradlemountain #tasmania #dovelake #nwtasmania #discovertasmania #abitofrainneverhurtanybody #gottheplacealltomyself

A photo posted by film & photo | Neil Hargreaves (@filmandphoto_au) on

.

5. Mallorca, Spanien

Fortfarande och alltid ett av världens bästa resmål för sol, bad och vackra vyer. Turkost hav har de gott om. Själv har jag bara varit där två gånger och kan gärna tänka mig fler besök.

Ännu ett #foto från #Mallorca. Ett skönt gäng.

A photo posted by Inger Hansson (@halloj_inger) on

.

6. Mykonos, Grekland

Jag har inte besökt någon av öns vackra stränder (dock sett några från luften). Byn Mykonos kan jag dock lämna vittnesmål ifrån och den är lika vacker i verkligheten som på bild. Dock väldigt dyr. I alla fall när vi var där.

A photo posted by @vageliskarag79 on

.

7. San Francisco, USA

En av mina farbröder jobbade här 1979. Jag var 12 år och besöket i San Francisco med rundresa i bil i fyra delstater var min andra utlandsresa (Danmark oräknat). Det var nog där jag ådrog mig den resfeber som tycks vara en livslång åkomma. SF är vid sidan om NY den stad i USA som mest påminner om Europa. Och det är i mina ögon ingen nackdel – tvärt om.

Men passa på att se något utanför stan också. Varför inte en nationalpark? Jag föreslår Yosemite. Men det finns många. Även om det kan bli en bit att åka. I bil, så klart.

.

8. San Sebastian, Spanien

Den spanska atlantkusten. Hit har jag länge velat åka. Det enda som hindrat mig är de krångliga resvägarna.

AsiN SI ☀️#playita#laconcha#sansebastian#🔝#beachtime#empiezalobueno#welcomesun#sun

A photo posted by Victor Van-Eyck (@vvaneyck) on

.

9. Wien, Österrike

En gång flög vi hit under en tågluff för att slippa hettan i Athen. Och så var det precis lika varmt i Wien! Som väl annars har lite mer ”svenskt” sommarväder. Och som är en fin och sevärd stad på alla sätt.

#Vienna #Wien #Austria #Kunstgalerie #NaturhistorischesMuseum #1881 #NaturalHistory ! 👄🎫🗿🚩

A photo posted by Lukáš (@lukasworld_t) on

.

10. Transylvanien, Rumänien

Jag tänker genast på greve Drakula och undrar om platsen med anledning av sagan blivit något överskattad? Men kanske inte, ändå. Naturen ska vara fin. Ändå inte överst på min önskelista just nu.

| having a BuchaREST in Transylvania |

A photo posted by O L I V I /\ ✈️ (@livonashoestring) on

.

11. Hokaido, Japan

Ön lockar med naturupplevelser, det låter bra. Kanske något att kombinera med Tokyo nån gång i framtiden.

Launching 'The Horn' at Sapporo Teine, Hokkaido. Locals only March!

A photo posted by Andy Evans 🇬🇧 (@ezopow) on

.

12. Uruguays riviera

Är ingen plats jag övervägt att resa till. Så här långt.

Pasó la madama. #Gaviota #Seagul #Playa #Beach #Video #Maldonado #JoséIgnacio

A video posted by Juan González Pérez (@jmgperez) on

.

13. Singapore

Här möts det kinesiska, det malayiska och det indiska i en tropisk storstad känd för ordning och reda. Och shopping. En stad som du lätt hamnar i på en rundresa i Asien. Och det är inte helt fel att tillbringa ett par dagar här.

.

14. Curacao

Ett resmål jag knappt hört talas om innan. I Karibien. Kan kombineras med Aruba. Det sistnämnda ett land jag länge velat åka till.

.

15. Wellington, Nya Zeeland

Landet på andra sidan jorden är verkligen sevärt. Men främst för naturen. Det är ett perfekt land att bila runt i. Stämmer också på Wellington. Jag minns att vi gjorde en utflykt runt den halvö där Seatoun ligger. Plockade snäckskal. Hittade sjöstjörnor större än våra händer. Åt pizza med tranbärssylt. Tittade på flygplan som landade. Sånt man gör på en jordenruntresa med små barn. Stan? Ja, det var väl inga fel på den heller.

.

16. Svalbard, Norge

Jag älskar natur. Men just isbjörnar vet jag inte om jag vill möta i det vilda…

.

17. Fez, Marocko

Är också ett sånt där resmål som jag inte reflekterat så mycket över.

.

18. Yogyakarta, Indonesien

Templet i Borobudur är däremot en plats som jag länge haft på önskelistan…

The ancient city of Yogyakarta in Indonesia is dotted with Buddhist temples

A photo posted by Dara Karina Nawawi (@darvkay) on

.

19. Krakow, Polen

En stad jag också gärna vill besöka.

A photo posted by FArtox (@fartox) on

.

20. Maldiverna

En vecka på nån av öarna i detta örike med sol, bad och snorkling låter som en underbar paus från verkligheten. För verkligt är det inte. I detta land hålls turisterna noga åtskilda från just verkligheten.

Uninhabited island in The Maldives. #maldives #maldiverna #uninhabitedisland #paradiseisland

A photo posted by magnus410 (@magnus410) on

.

21. Namibia

Namibia ger verkligen intryck av att vara ett häftigt land. Vilka färger på sanden! Jag har bara sett landet på bild men skulle gärna göra en resa dit någon gång. Men det finns andra afrikanska länder som jag först skulle vilja besöka.

.

22. Filippinerna

Kan bli nästa Thailand? Eller ligger det kanske ändå lite för långt bort för att bli vårt nästa stora charter-resmål? Ger i alla falk intryck av att vara lite som Thailand på 90-talet. Så klart skulle jag gärna göra en resa dit!

Gårdagens solnedgång🌅 #boracay #filippinerna #whitebeach

A photo posted by Sandra Danielsson❄💎 (@sandramariadanielsson) on

.

23. Makedonien

Det är inget land som jag länge drömt om att resa till. Knappt ens funderat på. Men där kan säkert vara fint.

#excellent_nature #nature_perfection #reflection_perfection #peace #happynewyear #ohrid

A photo posted by Asu (@asuakt) on

.

24. Rio de Janeiro

Där har jag redan varit 2015! Så jag kan ju inte säga annat än att det är ett av årets resmål!

20150307-162119.jpg

25. Kerala, Indien

Avslutningsvis ett resmål som jag länge haft på drömreselistan. Dock det där med Indien och magen…

#kerala wooowww!!!!!!!

A photo posted by Shaam Dancer (@mr.shaam) on

.

7 kommentarer

Filed under instagram, media, resor

7 responses to “Bästa resmålen 2015

  1. Wien är en favorit. Vill bara berätta att den har inlandsklimat vilket innebär att det kan bli extreeeeemt varmt på somrarna.

  2. Spanien är på tapeten märker jag själv genom tryckt på resor dit och det visar ju också denna topplista.
    Min mest annorlunda och fantastiska resa finns också med, Svalbard. Så härligt!
    Men vart tog Wales vägen,ha?!?!

  3. Jag

    Vi var fem veckor i Indien och ingen av oss blev magsjuk. Sydafrika är nog det land jag helst skulle vilja åka till och kanske några andra afrikanska länder. Sonen rekommenderar Zanzibar. Maken vill till Brasilien. Malaga, hmm, har varit där några gånger men tror inte att jag kan påstå att jag sett något särskilt, strosat runt lite… varit mycket i Spanien men aldrig på Mallorca. Madeira en vår vore trevligt. Wien och Budapest, ja helt klart önskestäder. Turkiet – har haft motstånd p.g.a. behandlingen av kurderna. Australien vore läckert, USA likadant… Och så förstås Petra i Jordanien. Och en biltur genom Norge.

    Vilka kriterier går VB efter?

Kommentera

