Tryckt text vs bildskärm

Igår satt jag på altanen och läste resemagasinet Vagabond. De där första vårdagarna när du kan sitta ute i solen i bara t-shirt och läsa är för härliga!

Det är en av få fördelar för tryck jämfört med bildskärm: just det att kunna sitta i solen och läsa.

Det är i stort sett då jag läser tryckt text nuförtiden utöver morgontidningen. Och på flygresor. Och på tågresor genom Norrland. Jag är kund hos Telenor som inte har någon vidare täckning där.

Vagabond läser jag numera endast vid sådana tillfällen. Trots att jag prenumererar. Jag sparar tidningarna på hög tills de behövs. Så länge jag har tillgång till internet via telefon och padda vill tiden liksom inte räcka till…

20150309-070709.jpg

Men när jag väl läser tidningen så väcker den en längtan ut i världen som nästan gör ont…

8 kommentarer

Filed under internet, media, resor

8 responses to “Tryckt text vs bildskärm

  1. Jag gillar tryckt text. Det är speciellt att kunna hålla i handen.
    plattor och telefonen använder jag mest för snabba uppdateringar och sök. Men jag blir rastlös när jag läser längre texter på paddan!

    • Jag har en minipadda och de flesta sidor går lika bra att läsa som på vilken tryckt sida som helst. Utom i starkt solljus. Eller när kontakten med internet inte funkar. :)

      • Det är inte det att det inte går att läsa, men jag blir rastlös och nog aldrig läst igenom en lång artikel. Jag blir splittrad och vill bara vidare.

      • Det ligger mycket i det. Där finns så mycket på nätet att det är svårt att orka hålla fast i och läsa en längre text…

  2. Jag

    Det här känns svårt. Från stor bokslukare har jag genom utmattningen hamnat i att ha svårt att läsa. Det blir ljudböcker, underbart att de finns, men jag saknar läsningen mycket. Nu går det bra med dagstidningar, men tidskrifter är svårare, vissa dagar går det dock bra. På bildskärmen, nej, inte det heller. Jag saknar definitivt pappersböcker.

  3. Jag tycker bäst om att läsa både tidningar och böcker i pappersformat. Fast det är bara någon gång då och då som jag köper nyhetstidningarna i pappersformat, det är så lätt och så får man de senaste nyheterna när man läser dem online. Men böcker de kommer alltid vara i bokform 😃

Kommentera

