Strunta i att lägga text på bilden!

Jag måste erkänna att jag är svag för bilder med text på. Jag har experimenterat med det förut men det slutar alltid på samma sätt. Jag slutar med det. Därför att det inte uppskattas.

Den här gången heter appen After Photo och jag tycker själv att resultatet blir snyggt. Men jag ser det igen: färre gilla på Instagram, färre som följer länkar till blogginlägg och överhuvudtaget färre reaktioner på foton upplagda på Twitter.

Jag har funderat en del på vad det kan bero på. Ser det för oproffsigt ut? Klantigt genomfört? Eller ser det tvärt om för avancerat ut? Tänker du som betraktare att bilden kan vara stulet från någon annan?

Jag vet inte. Men en sak vet jag. Det uppskattas inte. Så du kan lika bra strunta i att lägga text på dina bilder.

Uppdatering: I flera kommentarer liksom på Twitter har jag fått följande synpunkt:

20150311-184714.jpg

20150311-184726.jpg
Det är alltså så att många tycker att det stör upplevelsen av bilden med text på den. Det kan man så klart tycka även om inte jag gör det och uppenbart är att många känner just så. Intressant!

13 kommentarer

Filed under appar, bildredigering, blogg, foto, instagram, twitter

13 responses to “Strunta i att lägga text på bilden!

  1. Jag tror helt enkelt att det stör upplevelsen på fotot.

  2. intressant! Jag tycker det är snyggt och ser proffsigt ut, många ”stora” utomlands verkar ha så. Men undrar varför det ”avskräcker”!?!

  3. Jag har lärt mig ( ja… eller fick höra) på min fotokurs att man aldrig ska skriva på en bild… Det stör bildupplevelsen (som Antonia skriver)…
    Men jag gillar också texter i bilder…

  4. Tänker samma som ovan. Stör bildupplevelsen. Fast det kan se rätt häftigt ut. Har själv aldrig gjort det eftersom jag inte vet hur man gör det!

  5. Så kan det nog vara att bildupplevelsen störs. Jag la oxå in text ett tag för att jag ville märka mina bilder som mina..med mitt namn.

  6. Jag

    Jag håller med folk ovan som skriver att det stör bildupplevelsen. Man är van vid att se text på kort till jul och påsk och gratulationer, så det ger liksom fel signaler.

Kommentera

