Gullvivan som blommade en hel vinter


Den började blomma redan i november. Jag skrev om det redan då. Den har sedan blommat med enstaka blommor hela vintern.

Så här såg den ut i lördags när den fått sällskap av krokusarna. Jag tyckte att den såg lite skräpig ut så jag städade den på gamla vissna blommor innan jag la ut en bild på Instagram.

Tufft kämpat av en gullviva att blomma en hel vinter kan man tycka. Man kan också fundera på om det har något med växthuseffekten att göra eller om den bara blivit knäpp ändå.

Såg igår att koldioxidutsläppen inte ökade förra året. En god nyhet. Däremot fortsätter halten koldioxid öka i atmosfären enligt mätningarna på Hawaii. Jag följer dem på Twitter. Vi fortsätter ju trots allt att fylla på med mer koldioxid så det är ju inte så konstigt. Nu behöver vi minska utsläppen. Men att utsläppen nu har slutat öka år från år är faktiskt en riktigt god nyhet för den här planeten, trots allt.

Och den där gullvivan som blommade en hel vinter är ju riktigt söt. Ändå.

4 kommentarer

Filed under årstider, blommor, miljö, vår, vinter

4 responses to “Gullvivan som blommade en hel vinter

  1. Jag

    En förvirrad gullviva, men man blir ju glad av den ändå. Så härlig färgkombination – och nu minns jag att du skrev att du bara hade sett stora krokusar! Städa före och inte efter är vad jag helst tillämpar, det känns bättre så. Glada, vackra vårbilder!

  2. Jag

    Men nu ser jag att den översta var en höstbild, haha!

Kommentera

