Sommartid är bedrägeri

  

Sommartid är en följd av demokrati. Morgonmänniskorna är fler än kvällsmänniskorna. Och de morgonpigga vill att vi alla ställer om klockorna två gånger om året. Det är bara för den som är kvällsmänniska att tugga i sig. Majoriteten bestämmer och det finns många andra fördelar med det. 

Det jag inte gillar är ljuget kring sommartiden. Som att ”kvällarna blir ljusare”. Kvällarna blir i och för sig ljusare på sommaren tack vare jordaxelns lutning. Men de blir inte ljusare av att vi har sommartid. Det som händer är att vi kommer hem tidigare från jobbet och/eller andra aktiviteter. Och att vi går och lägger oss tidigare. Detta eftersom vi ska gå upp tidigare och börja jobba en timme tidigare än vad vi skulle gjort om vi inte ställt om klockan. Solen går upp och ner precis som den skulle ha gjort i vilket fall. 

Vi människor rår inte på tiden. Men vi rår på hur vi beskriver den och låter oss styras av den. Vi rår på klockorna. 

Läste i en tidning på nätet idag att någon tyckte att sommartiden är bra eftersom det gör att morgnarna blir ljusare när vi ställer tillbaka till vintertid, och det är bra för barnen som slipper gå till skolan i mörker. Ursäkta, men jag tycker att det uttalandet är dubbelkorkat! 

Det som händer i slutet av oktober är att vi ställer tillbaka klockan en timme. Vilket gör att vi går upp en timme senare än vi gjort på sommaren. Alltså precis vid samma klockslag som vi skulle gått upp oavsett om vi under sommarhalvåret haft sommartid eller inte. Sommartiden gör verkligen inte att morgnarna blir ljusare i slutet av oktober. 

Vintertiden är normaltiden. Den som bygger på att klockan är tolv när solen står som högst på himlen. Under sommarhalvåret är klockan istället ett när solen står som högst på himlen. Båda sakerna är mänskligt hittepå. Men det senare är knäppare hittepå än det första. Tycker jag. 

13 kommentarer

Filed under årstider, livet, Samhälle och politik, vår

13 responses to “Sommartid är bedrägeri

  1. Amen! Och för oss som bor i den norra landsänden har ändå ljust hela dygnet under sommaren och mörkt hela dygnet under vintern. Det är endast under någon enstaka vecka som det gör någon skillnad. Avskaffa tidsförskjutningen!

  2. Maria Johansson

    Nu måste jag få ställa en fråga. Har du i alla dessa år gått och trott att solen står högst klockan elva under sommartiden? Vi ställer ju FRAM klockan och alltså står solen som högst klockan 13.00, vilket är toppen för oss morgontrötta som sover bort halva förmiddagen under semestern. Det bästa vore därför att ha sommartid året runt 😃

    • Du har naturligtvis rätt i att solen står som högst på himlen klockan 13:00. Ska genast ändra. Jag ska genast ändra. Däremot tycker jag fortfarande att omställningen missgynnar oss morgontrötta som måste gå upp en timme tidigare på vardagarna. Hur vi sen gör när vi är lediga styr vi ju över själva.

      • Maria Johansson

        Hej igen! Ämnet engagerar mig. Jag håller med om att det är galet att hålla på och ställa om klockan två gånger per år med allt vad det innebär. Men om vi bara ska ha en tid så är sommartid den bästa av de två, för då får vi ju sova en timme längre än om det vore standardtid. På samma sätt som man får sova en timme längre om man åker till London och ställer fram klockan en timme. Morgonen kommer ju senare till London. Det är själva omställningen som är lite jobbig, med den korta natten, men när den väl är gjord finns det bara fördelar med sommartid. Så tänker då jag, och jag är en utpräglad kvällsmänniska.

      • Maria Johansson

        Hoppsan, det blev en tankevurpa att jämföra med London – man ställer ju klockan tillbaka när man reser västerut. Men om man säger så här då: Den 28 mars gick solen ner 18.15, och den 29 mars gick den ner 19.20. Det tycker jag känns som en vinst. 😊

      • Alltså jag går upp 20 över 5 på morgonen. Det hade äntligen börjat vara ljust då. Nu är jag tillbaka i mörkret och min biologiska klocka säger:”NEJ!”

  3. hm….Jag har aldrig förstått varför är detta ett problem. Jag har aldrig känt av att klockan är en timme för tidig eller för sent.

  4. Håller fullständigt med bloggskribenten!

  5. stefan

    Morgonmänniskor gillar gärna att berätta för alla hur tidigt dom ärpå jobbet och säger ”god förmiddag” om du någon gång kommer 0830…
    Dom ser dock aldrig när du sitter själv och jobbar på kontoret när klockan är 1600 en fredag… Varför kan inte vi kvälls människor vara i majoritet ?

  6. Anders

    Varför skulle det vara morgonmänniskornas påhitt med sommartid?
    Som morgonmänniska (vilket jag inte är) kanske man har lättare att ställa om sig på våren men då borde man ju i stället ha svårare att ställa om sig på hösten i stället. eller?
    Sommartid är ju ett påhitt för att vi ska kunna utnyttja dagarna och främst kvällarna bättre. Och då borde man ju vara de kvällspigga som gynnas mest. eller?
    Sen kan jag tycka att påhittet inte har så stor effekt på våra aktiviteter längre med tanke på att dessa har förändrats till mer ljusoberoende sedan sommartid infördes. Nackdelarna börjar överväga fördelarna. Men det är en annan sak :)

    • Att ställa om till sommartid är lite som att åka till Grekland men utan fördelarna. Den som är morgontrött får svårare att komma upp i normal tid. Sen är det klart lättare att ställa om när man åker hem.

      I Sverige är det ju dessutom ljust länge, länge på kvällarna oavsett sommartid eller ej. Jag tycker att det är dumt alltihop men så länge de flesta vill ha det så här lär vi få leva med det…

Kommentera

