Ishotellet – allt är förlåtet!

20150404-110937.jpg

Jag var ganska irriterad inför besöket på ishotellet i Jukkasjärvi. Bokningsstrul med taxiresa från stationen som skulle ingå. Men som sen inte skulle ingå. Men som sen till sist gjorde det. Och så kom taxin mer än en halvtimme för sent på det.

Men allt är förlåtet! Själva hotellet är en fantastisk upplevelse att se.

Ishotellet är en sån där sak som jag länge velat se. Jag gillar den sortens succésagor där någon börjar med något som ses som ganska värdelöst – som vintern, kylan och isen i Jukkasjärvi utanför Kiruna – och gör det till något mycket värdefullt.

Nu blev det tillfälle när det visade sig vara svårt att hitta vettiga resealternativ till den sedan länge bokade stugan i Björkliden. Men på skärtorsdagen fanns det plats på tåget till Kiruna. Och då fick det bli två nätter i stuga vid ishotellet. Övernattning i själva isdelen av hotellet var redan fullbokat. Så jag behövde aldrig överväga en natt i minus fem grader. Lika bra det, kan jag känna nu. För det är mycket kallt. Jag hade nog haft svårt att sova. Men hotellen och rummen är fantastiska att se. De är öppna för alla (som bor på anläggningen eller betalar särskild entré) att titta på fram till kl. 18:00.

20150404-111121.jpg

20150404-111154.jpg

20150404-105214.jpg

4 kommentarer

Filed under resa med barn, resor, vinter

4 responses to “Ishotellet – allt är förlåtet!

  1. Wow…. Börjar själv överväga att åka dit. Får ragga nån som vill följa med.

  2. Jag

    Nu blir jag ju en aningens avundsjuk. Men det är väl bara oföretagsamhet som hindrar mig från att ta mig dit. Jag har en kusin i Jukkas och min bästa väninna bor ju i Kiruna, så… ja. Vid millenieskiftet gifte sig min förra granne i ishotellet inför hela världen, förresten. Mycket vackra bilder!

Kommentera

