London: Tokrolig utställning på krigsfartyget HMS Belfast

Vi hade tänkt besöka medeltidsborgen Towern när vi var i London. Men när vi såg köerna nöjde vi oss med att ha sett den från utsidan.

Istället blev det ett spontanbesök på ett krigsfartyg på andra sidan Themsen.

HMS Belfast är en kryssare som bland annat användes under andra världskriget. Fartyget deltog i sänkningen av den tyska slagkryssaren Scharnhorst. Det deltog också i bombardemanget före landstigningen i Normandie.

Numera, och sedan 1975, är HMS Belfast ett museifartyg. Ombord kan man se hur livet ombord var ett helt litet samhälle i sig med postkontor, tandläkare, operationssal, kök och sovplatser. Bland annat. Allt bland bomber och kanoner. Även från svenska Bofors. Just i år pågår en extra utställning som heter ”the Tourists” på skeppet. Det är en konstinstallation och när jag gick runt på fartyget undrade jag i mitt stilla sinne om konstnären ville driva med oss turister som i den brittiska huvudstaden fotograferar allt vi ser. Även lustigt utspökade museidockor. 

Men när jag nu i efterhand googlar finner jag att konstnären, Hew Locke, inspirerad av HMS Belfast sista internationella resa genom Västindien 1962, skapat en alternativ historia där besättningen deltar i Trinidads karneval. De masker och tatueringar som den ordinarie utställningens dockor försetts med ska representera rädsla och hopp. Men lite tokrolig är installationen allt. Tycker jag nog.

Våra pojkar fick också chansen att spöka ut sig lite och prova mössor och kikare i styrhytten.
20150508-185404.jpg

20150508-185422.jpg

20150508-185438.jpg

20150508-185450.jpg

2 kommentarer

Filed under resa med barn, resor

2 responses to “London: Tokrolig utställning på krigsfartyget HMS Belfast

  1. Intressant! Där har jag inte varit, men å andra sidan är jag inte så ofta i London,trots att det inte är så långt bort. Måste skärpa mej!
    Ha en trevlig helg!

Kommentera

