Bilder som inte funkar på Instagram

I drygt fyra år har jag haft Instagram. I dag har jag kollat igenom mina bilder. Jag konstaterar att efterhand har jag lärt mig vad som fungerar och vad som inte fungerar på Instagram. Här är några typer av bilder som jag lärt mig inte fungerar med de följare jag har. (För någon annan kan det vara helt andra saker som inte funkar.)

1. Porträtt
  
En lite oväntad kategori i en sådan här lista, kanske? Porträtt är allmänt några av de bilder som vi som människor uppskattar allra mest. Men det bygger på att bilderna föreställer människor vi känner igen och gillar. Om inte igenkänningen finns där upplevs porträtt ofta som ganska meningslösa. Det gäller även så kallade selfies – i vart fall till att börja med. Du som med envishet publicerar sådana ofta – men inte för ofta – kommer att märka att de gillas mer efterhand som följarna lär sig känna igen ditt ansikte.

 

2. Röriga kompositioner
  
Rörigt komponerade bilder uppskattas sällan. Det är absolut inte fel med förgrund och bakgrund i en bild när de tillför något. Men lite allt möjligt i en bild – i en salig röra – blir inte bra. Här har jag försökt fotografera skuggan av mig på en cykel men mot den bakgrunden, med en stor skugga i mitten dessutom – blev det bara rörigt och svårt att begripa bilden.

3. Dåligt ljus
 

Bra ljus är något som verkligen kan lyfta en bild. Med dåligt ljus blir det så klart tvärtom. Här har jag försökt fotografera en blomma i skugga när det dessutom är ljusstrimmor på vägen bakom. Inte bra.

4. Spamma med bilder från en händelse
 
Här rensade jag svamp. Och postade inte mindre än tio bilder från denna spännande händelse. Funkade så klart inte.

5. Humor
  
I början försökte jag ibland fotografera sådant som lockade mig till skratt. Det fungerade sällan.

6. Jobbet
  
Här beror det lite på vilken inriktning du har i övrigt på ditt konto men bilder på bildskärmar, konferenser, kontorsmiljöer eller sedimenteringsbassänger funka sällan.

7. Bilder skapade med roliga appar
  
Antingen ska du nog vara väldigt konsekvent med att skapa bilder i en eller några få appar – alltid eller återkommande – eller så kan du lika gärna låta bli. Även om det är kul att leka med en app är det ovanligt att resultatet blir bättre än den ursprungliga bilden. Om du frågar dina följare.

8. Text
  
Bilder som består helt eller delvis av text fungerar sällan eller aldrig lika bra som rena bilder.

9. Bilder på dina barn
  
Det här är en variant på porträtt. De av dina följare som känner barnen kommer säkert att gilla bilderna. Men inte övriga. Bebisar gillas av de flesta men ju äldre barn desto färre gillar. Det här är en kategori där jag vägrar göra mina följare till viljes fullt ut. Därför att de här bilderna – självklart – har ett extra stort värde för mig.

 

10. Kollage
  
Ett kollage av bilder uppskattas nästan alltid mindre än om du väljer ut en av bilderna och publicerar den för sig. Det är ofta kul att göra kollage och de kan fylla sin funktion i samband med utmaningar – som här att välja nio bilder som representerar landet jag bor i – men annars är det bättre att publicera en bild i taget.

11. Konst
  
Bilder på statyer utomhus kan ofta funka men foton av tavlor funkar sällan.

12. Bilder av tidningar, böcker eller TV:n

3 kommentarer

Filed under instagram

3 responses to “Bilder som inte funkar på Instagram

  1. Pingback: Bilder som funkar på Instagram  | Halloj världen!

  2. Intressant! Har varit på Instagram ungefär lika länge – och instämmer till stor del. Det beror förmodligen också på vilka vänner man till slut får – men folk blir ofta tveksamma om man testar något nytt.

Kommentera

