Bilder som funkar på Instagram 

I drygt fyra år har jag haft Instagram. Efterhand har jag lärt mig vad som fungerar och vad som inte fungerar på Instagram. Igår skrev jag om det jag lärt mig inte fungerar på Instagram. Här är några typer av bilder som jag lärt mig fungerar med de följare jag har. (För någon annan kan det vara helt andra saker som funkar.)

1. Renodlade bilder 

 Enkelhet på eller över gränsen till minimalism är inte så enkelt att få till som man kan tro. Bara en blomma och himlen i bakgrunden kan bli hur vackert som helst men det krävs lite övning för att få till bilderna så att störande objekt i bakgrunden kan undvikas. Ibland är det omöjligt. I så fall är det bättre att vänta till nästa fototillfälle. [Läs mer om renodlade bilder.]

2. Vackert ljus 

 Vackert ljus kan vara motljus som på den här bilden av backsippor i Vä. Men det kan lika gärna vara sidoljus eller ljus rakt framifrån. Just bilder i motljus kan ofta bli lite mörka och kan då förbättras med Lux-filtet i Instagram.

3. Upprepningar 

 Märkligt nog, kan man kanske tycka, fungerar det ofta väldigt bra att upprepa samma motiv om och om igen med små variationer. Här en ek som jag brukar fotografera när jag pendlar med tåg till jobbet.

4. Solnedgångar och soluppgångar 

De bästa bilderna på soluppgångar och solnedgångar är ofta något underexponerade så att förgrunden framträder som nästan svarta silhuetter oavsett det är grässtrån, palmblad, höghus eller något annat. Vackra moln och solens reflektion i vatten gör inte saken sämre?

5. Hjärtan 

 På Instagram hjärtas hjärtan. Inget konstigt med det.

6. Silhuetter av människor  

 Porträtt på människor är svårt om inte en majoritet av dina följare känner eller känner igen den du fotograferat. Silhuetter funkar dock bra. Och de behöver inte vara riktigt så små som silhuetten på den här bilden.

7. Horisontlinje lågt i bilden  

 Med vackra moln på himlen blir ofta bilden tilltalande om horisonten ligger lägre än den nedersta tredjedelen av bilden.

8. Horisontlinje högt i bilden 

 Alternativt med vatten i förgrunden. Eller ett landskap med enfärgad himmel (blå eller grå) bli bilden bättre om horisonten ligger ovanför den översta tredjedelen i bilden.

9. Dimma 

 Dis och dimma adderar ofta något drömskt till bilden.

10. Spegelblankt vatten 

 Vacker natur (eller en vacker stad) mer eller mindre perfekt speglad i vatten är ögongodis.

11. Perspektiv  

 Snygga perspektivlinjer lyfter bilden.

12. Blommor i förgrunden 

 Vackra blommor, höstlöv eller liknande i förgrunden av ett landskap tillför oftast något till bilden.

8 kommentarer

Filed under instagram

8 responses to “Bilder som funkar på Instagram 

  1. Intressanta genomgångar både av det som funkar och det som inte funkar! Det är intressant även när man tar fram en bild i ”instagram-rutan”. En del bilder kommer verkligen inte till sin rätt där medan andra liksom nästan blir bättre än vad de är… :)

  2. Väldigt bra tips på vad som funkar och inte funkar. Jag håller med dig när det gäller i stort sett allt där. Sen kan en bild vara väldigt fin, men ändå inte funka med Instagrams beskärning har jag upptäckt.

    • Det är sant. Jag fotograferar sällan direkt i Instagram och upptäcker ibland att bilder som är bra direkt ur kameran blir betydligt sämre när de beskärs kvadratiskt. Då försöker jag hitta nån annan användning g för bilden. Här på bloggen t.ex. :)

      • Jag fotograferar aldrig i Instagram, utan lägger bara upp riktiga kamerabilder. Min mobilkamera är så dålig känner jag, och vill inte lägga upp bilder med dålig kvalitet.

        Ja, bara för att en bild blir dålig i Instagram så betyder det ju inte att bilden är dålig. Det finns ju massa andra användningsområden för den :)

      • Jag fotograferar nästan bara med mobilen nu för tiden men däremot direkt i kameran. Det är bara på semestern och vid andra speciella tillfällen som jag plockar fram systemkameran. Kan känna att jag blivit lite för lat där…

      • Ja, men så är det ibland. Man orkar inte alltid ta med systemkameran. Det är ju onekligen mycket smidigare med att bara ta fram mobilen och ta en bild :)

      • Precis! Plus att bilden kan läggas ut direkt utan sladdar och dator… :)

  3. Pingback: Bilder som funkar på Instagram – renodlade bilder | Halloj världen!

Kommentera

