Varför är det så svårt att nå ut med texter om resor?

Att skriva om resor är det svåraste som finns!

Eller. Att skriva om resor är inte så svårt. Det kan vara lekande lätt att berätta minnen från härliga upplevelser i fjärran land. Och det kan även vara förvånansvärt enkelt att pränta ner även de jobbiga reseminnena.

Eller (igen). Det kan i och för sig ibland vara svårare än du först tror att i ord formulera det du känner inombords när huden knottrar sig inför den vackraste strand du skådat. När du egentligen inte haft så särskilt stora förhoppningar om den där avlägsna sandstranden som taxichauffören tipsade om. Eller att, utan att bara rabbla svordomar, berätta hur det egentligen känns att darrande ligga på golvet i ditt hotellbadrum och invänta nästa kaskadkräkning samtidigt som du räknar ner timmarna tills du måste lämna hotellet för att hinna med flighten hem.

Men. Även om skrivandet kan vara lite klurigt. Det är att nå ut med det skrivna som är bland det svåraste som finns.

Hur vet jag då det?

Long story short: Jag har bloggat sedan våren 2007. Och jag har skrivit om både resor och annat. Och jag ser skillnaden i antal sidvisningar och kommentarer. Jag är därför tämligen säker.

Men vad beror det på?

Här är jag svaret skyldig. Massor av människor älskar ju att resa. Lite har jag en känsla av att vi många gånger är mer intresserade av att ställa frågor om, och googla på, resmål som vi redan bestämt oss för att besöka än av att förutsättningslöst ta till oss information om alla möjliga platser. Och av att berätta om våra egna resor än att höra om andras. Är det så? Och i så fall varför? Eller finns det någon helt annan förklaring? Jag vet inte. Vet du?

20150521-194115.jpg
Inflygning mot Sundsvall.

14 kommentarer

Filed under blogg, resor

14 responses to “Varför är det så svårt att nå ut med texter om resor?

  1. Jag skriver ju bara om Grekland, Kreta och mitt liv här, så jag har nog bara Greklandsgalna läsare. För andra är det nog inte intressant. När jag någon gång skriver om greklandskrisen och hur svårt livet är här då ökar läsarsiffrorna enormt så jag tror att svårigheter tycker folk om att läsa om.

  2. Det är nog kanske så att folk främst vill läsa om resmål som de själva varit till eller på förhand bestämt att de vill åka till. Ibland kan jag nog få inspiration till att resa till nya destinationer via blogginlägg m.m., men man googlar ju på det man är intresserad av från förut. Kanske du borde fundera lite på hur du blir lättare att hitta på Google? T.ex. att det i den flytande texten förekommer viktiga nyckelord som folk brukar googla på etc :)

    Och försöka hitta alla möjliga forum där man kan öka sin bloggs synlighet överlag, kanske speciellt nischade sidor där folk som verkligen är intresserade av resor hänger. Hej på tal om nischade sidor så kunde jag ju passa på att tipsa om min nystartade öppna facebook-grupp som är till för rese- och utlandsbloggare samt alla som är intresserade av att läsa sådana bloggar –> https://www.facebook.com/groups/1639187069632888/?fref=ts
    Den startades igår så därför är det ju inte direkt aktivt där ännu, men det krävs ju lite medlemmar för det också, så gå jättegärna med om det verkar intressant – det är alltså tänkt att man ska dela sina blogginlägg där och på så sätt få synlighet :)

    Sen är trevliga bilder åtminstone för mig A och O för att jag ska vara intresserad av att läsa bloggar överhuvudtaget, men bilder verkar du ju ha gott om iallafall :)

  3. Ja, sen är ju inte min blogg enbart koncentrerad på resor, utan jag tillåter mig själv att skriva om allt jag känner för, även om fokus ligger på livet utomlands och därför blir det även mycket rese-relaterat. Fast min blogg blir ju samtidigt en livsstilsblogg kan man väl säga, och sånt brukar ju fungera rätt bra har jag för mig :)

  4. Intressanta fragor!
    Jag haller med att det ar underligt ibland med statistik och inlagg, och jag har tyvarr inget direkt svar varfor det skiljer sig sa ibland! Jag skriver visserigen inte min blogg endast for resornas skull, utan mer for att jag under en langre tid bott utomlands och vill dela mina upplevelser, foton och vardag med familj och vanner hemma framforallt, men aven ge inspiration till andra som laser. Men, jag har markt att det ibland ar stor skillnad pa inlaggsstatistiken.
    Ibland kan jag ha ett inlagg som jag sjalv tanker ”det har ar ju superbra, jatteintressant och inspirerande/massor med bilder!”, men far betydligt farre sidvisningar da an nar jag skriver om nagot som ar sa normalt och nastan rent av ”trakigt”, och sidvisningarna skjuter i hojd.
    Kanske skriver man pa olika satt om olika saker, som paverkar statistiken, resor vs vardag for min del da.
    Sedan har det kanske med sok-statistik att gora med, saklart, jag har fatt flera sidvisningar tidigare som sokt pa olika recept, nar jag endast skrivit att jag har bakat nagot (alltsa inte lagt upp nagot recept). Aven om jag inte forstar varfor statistiken skiljer sig beroende pa inlagg, sa tycker jag det ar intressant att folja :)

  5. Ja, det var ingen lätt fråga.
    Jag skriver bara om Wales (och ibland lite om England eller om annat om jag är ute och reser). Mitt område är ju väldigt smått geografiskt och inte många som känner till, men fler känner till det nu än innan jag började skriva.
    Känner att jag fortfarande inte givit dej något svar, troligen p g a att jag helt enkelt inte vet.
    Men jag vill i alla fall passa på att önska dej en trevlig pingst!

  6. Helena FREEDOMtravel

    Skrev precis en kommentar, men ser inte om den kom fram? Kolla gärna i skräpkorgen annars…!

  7. Helena FREEDOMtravel

    Åh vad trist att min kommentar inte kom fram… På din blogg ”får” jag inte fylla i min webplats (dvs adressen till min blogg, som jag inte får nämna nu) för då kommer meddelandet inte fram… Det måste vara spamskyddet som stoppar det på något sätt? Om jag låter bli att skriva min webadress, då går det toppen… :(
    Jag skrev nåt om att jag gärna läser inlägg om resor. Om jag ska till ett specifikt resmål läser jag gärna längre och mer detaljerade inlägg. Om jag bara läser ”för kul” vill jag ha lite mer inspiration, men mindre detaljer…

    • Tråkigt att det inte funkar att kommentera om du anger din bloggs URL. Kan inte fatta varför.

      Tror att det du skriver är ganska generellt. Är nog många som vill ha det så. Frågan är hur man möter det? :)

Kommentera

