Ibland känner jag bara för att stänga ner alla konton

Känner just nu tvivel i min relation till sociala medier…

Jag ägnar mycket tid åt Instagram, Twitter samt min och andras bloggar. Därtill är jag till och från mer eller mindre aktiv på Facebook och Flickr. Jag har svårt att hinna med allt och på sista tiden är det just Flickr som jag inte alls hunnit med. En annan gång är det Facebook som blir lidande. Eller att läsa bloggar. Jag hinner inte allt jag vill. Och det är ett problem i sig: att sociala medier äter tid.

Internet tar aldrig slut. Det finns ingen ”last page”. Det finns alltid mer att läsa, se och lyssna på. Mer du själv kunde tillföra och fler du kunde interagera med och det genom fler kanaler.

Ibland känner jag mig bara så trött på min egen oförmåga att sätta gränser för min egen aktivitet på nätet. På Instagram till exempel: Jag följer nu närmare 450 konton och det tar nästan en timme om dagen att bläddra igenom alla inlägg. Jag bestämmer mig då kanske för att följa färre och lyckas kanske rensa bort tio konton. Några dagar senare har jag hittat tjugo nya konton som jag inte kunnat låta bli att följa. Och så där fortsätter det…

Jag vet inte. Kanske är jag bara allmänt trött just nu. Och jag är nog inte riktigt mogen för det än. Men ibland känner jag bara för att stänga ner alla konton. Lämna mobil, surfplatta och dator till elektronikskrot.  

 Och istället bara lukta på blommorna.

16 kommentarer

Filed under blogg, flickr, instagram, internet, sociala media, twitter

16 responses to “Ibland känner jag bara för att stänga ner alla konton

  1. Instagram har jag nog haft … tror jag. Vad som är bra med Twitter har jag aldrig förstått (har konto, men stängt). Båda har jag stängt + Facebook. Det enda sociala mediet jag för närvarande har, är https://replicantcore.wordpress.com/
    Jag har varit här sedan 2007, och har aldrig rönt negativa eller kränkande kommentarer.
    >>> Kämpa på!!!

  2. Jag känner igen mig litegrann. Jag har begränsat mig till två saker numera, Instagram – som är nytt för mig och så bloggen. Men jag luktar på blommorna i första hand :)

  3. Jag förstår precis hur du känner! Jag tror att hemligheten är att begränsa sig. Att kanske välja att aktivt spendera en timme på sociala medier, oavsett hur mycket man hinner med.

    Jag följer också många konton på Instagram, men har ändå mina favoriter och då väljer jag ibland att aktivt gå in på just deras konto och kolla deras nya bilder. Istället för att scrolla igenom hundratalsbilder som det ibland kan bli!

    Välj vad som är viktigast för dig och fokusera på det.

  4. Känns igen… Och det är ju så mycket man VILL! Men ibland är det skönt att vila och stänga av ett tag…
    Och på nåt sätt går livet vidare fast man då missat en massa i flödena :)

  5. Å. .. Vill du följa mig på insta?
    Jag bara skojar!
    Håller med RC vet inte heller vad s är bra med Twitter. Facebook har jag men inte alls aktiv bloggen är kopplad dit men kollar kanske 1 gång per månad. Om ens det.

    • Skulle faktiskt gärna följa dig på Insta, på riktigt. Bara du inte postar alldeles för många bilder per dag… Vad heter du där?

      (Du ser jag är ju helt obotlig. :)

      Jag gillar Twitter och där har jag lättare för att komma och gå igen som andan faller på. Det är nog Instagram som jag har svårast att släppa…

      • Du behöver inte vara orolig. Jag postar Max 1 bild per dag ibland inget på en vecka.
        Mitt namn där är bellebluez.
        Känn ingen tvång.
        Många bilder är ändå från bloggen.

  6. Tack och lov har jag bara facebook och min blogg..skulle inte hinna med att ha några andra konton. Men vem vet när jag uppdaterar mig med en mer modern mobiltelefon..men jag hoppas att jag kan hålla mig ifrån att skapa nya konton. För mig är det fullt tillräckligt som det är..blir som du ibland oerhört trött på att vara ute på nätet ändå.

  7. Det är nog många som känner igen sig i det där. När jag började blogga bestämde jag mig för att lägga väldigt sparsam med tid på social media. Välj det forumet som ger dig mest för själen. I mitt fall är det bilder och därför instagram. Flöden i FB och Twitter bryr jag mig inte om :)…

  8. Jag

    Jag har fastnat för att du tidigare skrev att du inte hinner läsa till vardags. Vi är ju alla olika men jag har en känsla av att du kanske skulle må bra av att under en period byta ut en del av nättiden mot en bok. Avvänjningen är svår, det blir lätt som en besatthet med fotandet och tittandet, men jag tror att vinsten kan vara stor.

Kommentera

