Bilder som funkar på Instagram – renodlade bilder

Det enkla är ofta det vackra.

En gång gick jag en kurs i naturfoto. Det var när vi bodde i Karlskrona, på den tiden jag fotograferade med diafilm. Kursledare var den kända Blekingefotografen Björn-Eyvind Swahn. Där fick jag lära mig att en bra naturbild ska innehålla förgrund, huvudmotiv och bakgrund. Och kan jag nån gång få till alla de där tre bra så håller jag med om att de bilderna blir bäst. Men ofta är det hopplöst att få till en sån bild. Skärpan på motivet. Både förgrund och bakgrund vackra. Inget skräp i nåt av hörnen. Och bilden ska vara snyggt balanserad vilket är nog så klurigt. Inte minst i Instagrams kvadratiska format. Då kan det vara enklare att sträva efter det helt enkla istället: huvudmotiv mot en neutral bakgrund.

Men också att få till det där enkla kan vara svårare än vad det först verkar. Tillvaron är full av störande objekt. Ibland är det omöjligt att få till en bild på en vacker blomma utan att det kommer med en lyktstolpe, en bil eller något annat störande. Då kan det vara lika bra att vänta tills nästa fototillfälle dyker upp.

Blommor och blad är tacksamma motiv när du strävar efter enkelhet på eller över gränsen till minimalism, men det enkla kan också användas i arkitekturbilder till exempel.

  
Den här bilden är fotograferad med den första versionen av iPhone. Därav den något kassa bildkvaliteten. Men kompositionen är jag nöjd med. Det var i september 2011 på kontoret och jag var inne i en period då jag fotograferade mycket med appen Hipstamatic. Jag fotograferade massor av versioner och en blev bra. Så är det ofta. I bästa fall blir i alla fall en bild bra. Det är då den jag lägger ut på Instagram. :)
  
Ungefär vid den här årstiden för tre år sedan. Kanske nån månad tidigare. Några nya lönnlöv på en gren. Mot trädets stam uppstår det där renodlade.
  
Den här är ännu mer minimalistisk. Det var förra året. Några klasar körsbärsblommor mot den blå himlen. Fotograferade nästan rakt underifrån.
  
Ett knep när du vill fotografera blommor mot en blå himmel är att vända mobilen uppochner så att kameran kommer ännu närmare marken. Det knepet har jag använt här när jag fotograferat bergsklint i Hälsoträdgården i Kristianstad. Också det för ett år sedan.

För lite sedan publicerade jag ”hela listan” över bilder som funkar på Instagram.

1 kommentar

Filed under blommor, fotografi, instagram, iPhone

One response to “Bilder som funkar på Instagram – renodlade bilder

  1. Pingback: Bilder som funkar på Instagram  | Halloj världen!

Kommentera

