Att vilja se Sevilla och sedan ha sett

  
Jo. Jag ville se Sevilla. Och nu har jag sett. Men vad såg jag? Jag såg en rest av en ringmur, en flod, en tjurfäktningsarena, en katedral och ett moriskt slott. Och en slottsträdgård med mer än en röd ros. (”Det finns en ros i Sevilla, röd i månens sken…”)  Jag åkte hästdroska och sightseeing-buss. (Den senare kan ni lika gärna skippa. Trots guidning även på svenska. Den kommer inte in till de flesta sevärdheterna.)
Jag såg en stad som varken kändes stor eller liten. Andalusiens huvudstad kändes mer som en mellanstor stad än som den storstad den faktiskt är. Kanske att jag undermedvetet jämför med Barcelona och Madrid?

När jag gick där längs floden Guadalquivir funderade jag över Sevillas historia och framtid. Över många Europeiska mellanstora städers historia och framtid. Var har vi varit? Vart är vi på väg? Vad kommer efter kolonialismen och industrialismen? Kunskapssamhället som kanske inte riktigt blev så som vi trodde. Och vad kommer sen?

Jag tänkte också på Latinamerika. Mycket i Andalusien påminner om det latinska i Amerika. Men egentligen är det tvärt om så klart. Columbus ligger begravd i katedralen i Sevilla. I alla fall några benknotor. Efter att hans kvarlevor flyttats både hit och dit.

Tjurfäktning har jag svårt att se vitsen med. För mig förefaller det vara onödigt djurplågeri. Men det var intressant att se arenan och få veta lite om fenomenet utan att behöva bevittna själva slaktandet.

Det är hett i Sevilla på sommaren. Några droskförare svalkade sig själva och varandra med vatten ur slang och spann. Vi låg i poolen på eftermiddagarna. Inte vid. Utan i.

Gamla stan var större än jag trodde. Ett par dryga kilometer från norr till söder. Eftersom vi bodde på ett hotell precis norr om gamla stan och de flesta sevärdheter och restauranger ligger i den södra delen och det var väldigt hett så åkte vi mycket taxi. Men det funkade bra och var hyfsat billigt. Fem Euro enkel resa för hela familjen.

Jag ville se Sevilla och nu har jag sett. Jag såg en sevärd stad med en stolt historia men en något oklar framtid. Som många europeiska städer. Turismen verkar i alla fall helt klart vara en del av den framtiden.

   
    
    
    
 

5 kommentarer

Filed under resa med barn, resor

5 responses to “Att vilja se Sevilla och sedan ha sett

  1. Av bilderna att döma är ju en fantastisk stad.
    Kan tycka att det är synd att det är enbart turismen som ska försörja en stad. Det är inte rättvis mot någon.
    Jag känner som du, Framtiden är så osäker. det har inte känt så förr. Nu hördr jag också att många stora butiker säger upp folk för folk handlar mer och mer på internet. Det blir verkligen synd om affärerna kommer försvinna.

  2. Jag

    Du har rätt, Sevilla känns relativt litet. Vackra bilder har du fotat!

  3. Jag har också alltid velat se Sevilla.
    Instämmer i att man undrar vart allt är på väg. York är visserligen mindre men har tappat i stort sett all industri och är nu ett Disneyland fast med studenter (från London såklart) précis som svärfar förutspådde. I Cornwall finns väldigt lite fiske kvar och det mesta handlar om turism. I Barcelona är turismen nu så stor att nyetableringar av hotel är förbjudet och Teneriffa funderar på likande åtgärder så just turismen kanske inte tar over helt men det känns lite som om Europa ändå mest kommer att bli kinesisk turistdestination I framtiden.

Kommentera

