Var kommer du ifrån?

Har du läst Lena Sundströms krönika i DN med rubriken ”så var är vi ifrån”? Om inte. Gör det.

Jag visste inte att hon var från Kristianstad. Själv jobbar jag där, bor i Karlshamn, är född i Linköping men kommer från Norrköping. 

  Bilden föreställer Café Färgargården som ligger vid Strömmen i Norrköping. Vi fikade där i somras sedan vi varit på match på Nya Parken (i mitt huvud heter den fortfarande Idrottsparken), mina pojkar och jag.

Visst har det någonstans en betydelse för mig att jag kommer från Norrköping. Jag har stått mitt i industrilandskapet medan jobben och röken ur skorstenarna försvann tillsammans. Det har gett mig en förståelse för att industrisamhället är i avtagande. Jag har doftat skvattram och pors när jag plockat hjortron i Kolmårdens kärr. Det har gett mig en kärlek till naturen (om än inte till mygg, knott och bromsar). Att jag är född i Linköping har väl också någonstans någon liten betydelse. Men. På det stora hela. Som Lena citerar sin dotter i krönikan: ”Spelar det egentligen någon roll”?

Jag tänker att det är viktigare vart är vi är på väg än var vi kommer ifrån. Men livet erbjuder många vägskäl. Det är inte alltid lätt att veta var målet är. Det är trots allt fortfarande vägen som är mödan värd. Så då måste det ju vara den som är det viktigaste. 

Var kommer du ifrån? 

Och. Vart är du på väg? Och. På vilken väg är du? Är du på rätt väg?


4 kommentarer

Filed under livet

4 responses to “Var kommer du ifrån?

  1. Det är spännande varifrån människor kommer :) Oavsett om man vill eller inte är det en del av en. Jag är född på Danderyds sjukhus, växte upp i Täby men flyttad hemifrån till Ingelstad utanför Växjö när jag var 16. För 10 år sen flyttad jag in till Växjö och förra året flyttade vi till Ingolstadt norr om München. Alla ställen levt på har format mig och jag ångrar inget av ställena :)
    Hälsningar Linnea i Bayern

  2. Krönikan är intressant och jag har hört många invandrare som avskyr frågan om var de kommer ifrån, som om det markerar utanförskap. Men många ursprungssvenskar frågar ju också varandra. Alla i Sthlm är ju inte från Sthlm… På en konferens frågade jag en man var han kom ifrån – jag menade i det här fallet från vilken arbetsplats, eftersom det var relevant på konferensen. Men han svarade med en provins i Indien. Undrar om han tolkade min fråga som ett sätt att markera utanförskap? Jag frågade som jag hade frågat vem som helst. Att han hade ett indiskt utseende tänkte jag inte på förrän han svarade…

  3. Jag är förresten från Skåne… invandrad till Stockholm ;)

  4. Jag gillade verkligen Selasis TED-talk som jag såg i förra veckan. Jag hör hemma i Stockholm där jag är född och dit mina föräldrar återvände när jag var vuxen, Västervik och Göteborg där jag växte upp, i Malmö där jag bor, i Köpenhamn där jag jobbar och i London, York och Bryssel där jag bott men också Oxelösund och Älmhult där jag haft fritidshus hela livet. Det här är platser där man känner igen mig i butiker eller varifrån jag hämtat helt naturliga ritualer som Selasi talar om,

    Instämmer annars med att det där nog är viktigare om man har en annan hudfärg än den som är vanligast i landet man bor i. Då får man alla dessa extra frågor om detta som vi andra slipper men även vi frågar ju människor var de kommer ifrån. Jag frågar nästan alltid både svenskar och britter var i respektive land de kommer från och speciellt om jag hör dialekter jag känner mig hemma med.

Kommentera

