Alla gränser i mitt liv…

Alla gränser i mitt liv är såna som jag själv har gått och målat dit. Vad har jag gjort? Nånting så litet av nånting som borde vara så stort. Det är precis som om jag tar Pågatåget från Karlshamn till Kristianstad medan själen tar en genväg över Söderhavet.

Ja. Vad har jag gjort?

Men. Gränserna som jag målade dit i mitt liv målade jag av en anledning. I alla fall för det mesta.

När det gäller begränsningen i kroppens möjlighet att tillsammans med själen färdas runt jordklotet handlar det om att jag vill ge mina barn en rot någonstans. En kontinuitet med kompisar under uppväxten. Möjligen handlar det någonstans om svenskan som språk. Ett gemensamt språk med barnen. Och tryggheten. För både dem och mig. Försörjningen. Allt det där och lite till. Kanske handlar det också någonstans om drivkraften att vilja göra skillnad också? Och att det skulle vara lättare att göra det på hemmaplan?

Men själen tar en genväg över Söderhavet.

Och just idag ska jag lyssna på föredrag om Brisbane. Om säkerhetsarbete mot översvämningar där. Och Brisbane ligger ju ändå inte så långt från Söderhavet. Trots allt.

[Och ja, den här texten utgår ifrån några rader ur en låt. Vet du vilken?]

  

Lämna en kommentar

Filed under livet, mitt jobb, resa med barn, resor

Kommentera

