Några dagar i oktober vid Konnos Bay, Cypern

  
Jag sitter på balkongen och läser en bok. Framför mig har jag Medelhavet. Vi hade hoppats på ett sista dopp där idag. Men så blir det inte. I morse när jag vaknade lyste solen när jag satt en stund här och läste. Men så drog molnen in och medan vi åt frukost tätnade de ytterligare. Och nu börjar det regna.

Jag går in och börjar skriva på ett blogginlägg på mobilen. Det här. Regnet varar bara en kort stund och så småningom blir vädret mer växlande och till sist soligt men det blir aldrig läge för något mer dopp.

Månadsskiftet oktober-november vid Medelhavet är så klart betydligt varmare än hemma. Så här långt söderut är det runt 20-25 grader. Men samtidigt är det slut på det solsäkra väder som vi är vana vid från sommaren i medelhavsländerna. Vädret blir som det blir. Vi får anpassa oss. Lite som svensk sommar.

Första dagen här nere – söndagen – var det mulet och vi passade på att göra den utflykt till huvudstaden som vi tänkt göra någon dag senare.

Sen hade vi tur med vädret två dagar i rad. Soliga förmiddagar då vi kunde gå ner för de många trappstegen gjorda av gamla telefonstolpar till Konnos Beach. Lapa lite sol och snorkla i det turkosa vattnet. Läsa lite i den där boken.

Boken heter ”min europeiska familj de senaste 54 000 åren” och är författad av Karin Bojs. Några kapitel utspelas här på Cypern. Precis när de första bönderna påbörjat sin resa från de trakter i Mellanöstern där de uppfann jordbruket och vidare mot hela Europa och nya odlingsmarker. Men det visste de så klart inte då. Att det var den resan de var på.

Det är en bra bok och även om jag bara hunnit drygt halvvägs vågar jag rekommendera den.

Det är en av de saker som resor gör med mig. Att jag hittar tid och ro att läsa böcker. Jag tror att det är en bra sak.

Hur jag hittade till Konnos Bay som resmål? Som vanligt en kombination av att googla – den här gången på nationalparker på Cypern – kolla på Google Maps och på Instagram.

I det läget var jag inne på att dela upp vistelsen på Cypern på två orter. När jag sedan kollat flyg – både charter och reguljärt – kom jag fram till att det bästa var reguljärflyg den här gången och en kombination med Aten. Så då fick det räcka med ett stopp på Cypern. Hotell hittade jag bara två vid Konnos Bay. Ett stort jättekomplex med fint poolområde men svindyra rum. Och ett betydligt billigare lägenhetshotell. Jag valde det senare och rum med havsutsikt.

Första natten regnade det häftigt. In genom taket till och med. När jag påpekar det i receptionen får jag till svar att de skickar upp någon imorgon för att titta på det. ”I morgon?” undrar jag. ”Ja, det är ju söndag idag” får jag till svar. När jag tillbaka på rummet gnäller över servicen påpekar minstingen att hotellet var ju billigt. Och det har han så klart rätt i. Vi fick också be om lakan att själva bädda bäddsofforna med trots att vi bokat rummet för två vuxna och två barn. Men annars är hotellet fräscht och bra valuta för pengarna. Och läget är fantastiskt.

Första morgonen frågade vi i restaurangen hur länge till de håller öppet. ”Nästa vecka också”, svarade servitrisen. Eftersom det var på lördagen tänker jag att höstlovsveckan är den sista för säsongen. Lågsäsong har vissa fördelar. Det blir aldrig någon trängsel på stranden till exempel. Som det antagligen är på högsommaren. För det är en fin strand och snorklingen är nog den bästa jag upplevt i Medelhavet. Särskilt på morgonen, innan vi som badar rört upp sanden, är vattnet kristallklart och vi ser mängder av fisk och fina vattenväxter. Konnos Beach kan rekommenderas!

Det blev en förmiddag med bad, snorkling, solning och läsning om europeisk historia de senaste 54000 åren.

A video posted by Inger Hansson (@halloj_inger) on

3 kommentarer

Filed under resa med barn, resor

3 responses to “Några dagar i oktober vid Konnos Bay, Cypern

  1. Vädret är som du säger inte lika säkert den här tiden på året. Vi har haft tur i Kroatien just nu. I förrgår badade jag 5 (!) gånger. Men idag ser det lite molnigare ut…

  2. Tänkte också ta Nicosia vid sämre väder om det blir så.

Kommentera

