”Läs det igen!” – Om Akropolis – templen och museet

  
Vi sitter på en bänk uppe på Akropolis. Jag läser högt för barnen om Parthenon. På området finns gratis wifi – vilket är smart på många sätt – så jag googlar på telefonen. När jag berättat att templet var tillägnat gudinnan Athena undrar jag om pojkarna vill veta mer om henne. Det vill de. Så jag surfar vidare på Wikipedia och läser om henne. ”Läs det igen!” utbrister nioåringen när han fått höra stycket om hur guden Zeus åt upp Athenas mamma när hon var havande och sedan födde den grekiska huvudstadens egen skyddsgudinna ur huvudet. Och det är ju onekligen en något udda historia som kan tåla en andra läsning. Så jag läser igen.

   
 Lite senare: På Akropolismuseet har de också wifi. Men det visar sig att man inte får fotografera. Jag blir tillsagd. Hade inte uppfattat det först. Tycker att det är en märklig policy: att få ut bilder från museet direkt från besökarna till deras vänner och bekanta via sociala medier borde ju vara den bästa marknadsföring ett museum kan få?

Museet har fantastiska lokaler men är i övrigt faktiskt lite tråkigt. Där finns inte mycket information om föremålen som visas. Jag kommer osökt att tänka på Marinmuseum i Karlskrona som också är ett ganska nytt museum och som har gjort så mycket mer av sina samlingar. För både barn och vuxna. Säga vad man vill om den svenska marinens historia men lika betydelsefull som Akropolis i Aten är den ju inte precis. Ändå har de lyckats göra ett intressantare museum i Karlskrona. Det känns som att grekerna har en hemläxa att göra här.

Många av föremålen är i alla fall vackra att se på och jag fastnar särskilt för de löst flätade frisyrerna på statyerna från templet Erechtheion.

   
 

2 kommentarer

Filed under resa med barn, resor

2 responses to “”Läs det igen!” – Om Akropolis – templen och museet

  1. Jag

    Ja, det var vackra flätor! Gillar din översta bild med himlen som syns bakom kolonnerna. Sen: det finns en lättläst och bra bok om Odysseus äventyr som jag tror skulle kunna passa dina söner. Jag minns inte alls författarens namn men det går väl att få fram.

  2. Fotoförbud är kostigt! Kan förstå om man inte vill ha blixtfotografering eller om det gäller säkerhetslarm. Har råkat på detta ofta i katedraler i UK och bojkottar dem istället för att ge dem god reklam om jag bara fått fotat.

Kommentera

