Capo Greko – nationalpark på Cypern

  

Doft av timjan och eukalyptus. Macchia och vackra vyer över Medelhavet. Små och lite större ödlor syns längs promenadstigen.

När jag sökte efter resmål på Cypern började jag med att googla på nationalparker. Jag hittade Capo Greko och det var så vi hamnade i Konnos Bay.

Vid parkeringsplatsen vid Konnos Beach Kiosk finns en informationsskylt som visar vandringsleden. Jag fotograferade av kartan med min iPad för att ha med mig på vandringen.  

 

Efter en stund kommer vi till ett litet kapell. Flera brudpar är där för fotografering. Katter är där också. Vi går ner för en trappa mot havet och hittar en liten grotta. Det har mulnat på.

   
 

Efter en stund kommer vi förbi en plats där naturen själv skapat en stenbro i landskapet.

  

Det är en bit till innan stigen ska vända och vi ska påbörja vandringen tillbaka. Men var tog stigen vägen? Vi är vilse en liten stund men roamar och använder Google Maps för att hitta tillbaka till stigen.
  

Hela vägen längs stigen finns små informationsskyltar som berättar om växtligheten vi ser.

  
Men nu börjar det mörkna och torna upp sig ordentligt. Precis innan vi kommit tillbaka till Konnos Beach börjar det falla stora tunga regndroppar. Först enstaka. Men snart spöregnar det. Vi skyler för regnet på toaletten vid kiosken innan det lättar lite och vi kan gå upp till hotellet igen.

  

Lämna en kommentar

Filed under natur, resa med barn, resor

Kommentera

