Besöka ishotellet med barn

Årets version av ishotellet i Jukkasjärvi utanför Kiruna är under konstruktion. Premiär är utsatt till den 11 december. Här är några bilder på det pågående bygget från Instagram:

That's gonna take a while to build. #icehotelsweden

A photo posted by Mei (@_mynameismei) on

Iskonst ❄️✨

A photo posted by Ida TJ Davidsson (@ida.davidsson) on

Förra året mot slutet av säsongen var jag där med min familj. Ungarna älskade ishotellet men jag tror att det hade varit väl tufft att sova i själva ishotellet med barn. Vi sov i stuga och det fungerade utmärkt. En stuga för fyra kostade oss 2 500 kr per natt. Då ingick frukost, guidning och entré till ishotellet och lån av spark (i mån av tillgång). Om prisläget ändrats något inför denna vintern har jag inte koll på men det tar du enkelt reda på själv. :)

Tänk på att det är svindyrt att äta i restaurangen om än fantastiskt gott. Så om du vill spara pengar kan det vara värt att ta med mat att värma i det lilla pentryt i stugan.

Tänk också på att det blir mycket billigare att boka taxi till ishotellet från järnvägsstationen eller flygplatsen via Taxi Kiruna än via ishotellet.

Hotellets alla rum är öppna för alla (som bor på anläggningen eller betalar särskild entré) att titta på fram till kl. 18:00 då isbyggnaden stänger för alla utom för dem som ska övernatta där inne.

Ungarna tyckte att det var jätteroligt att springa omkring där inne och titta på alla rummen. Dessutom uppskattade de mycket att prova på att åka spark. Något som de som sörlänningar aldrig provat tidigare.

Ishotellet kan verkligen rekommenderas. Också för barnfamiljer.

 

2 kommentarer

Filed under resa med barn, resor

2 responses to “Besöka ishotellet med barn

  1. Herregud så coolt! Ishotellet står på min bucketlist men denna säsongen är inte aktuell tyvärr. Jag hoppas på bättre luckor i almanackan i framtiden så jag får se detta fantastiska :)

  2. Att bara komma på idén med ett ishotell! Genialt! Vet du hur många år det har funnits?
    Ärsch, jag kollade upp på nätet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ishotellet_i_Jukkasj%C3%A4rvi

    /Skvitt

Kommentera

