Solen går ner över Statens VA-nämnd

Sitter på X2000 och läser ikapp mina mejl. Det är vid lunchtid. Utanför ett lagom smutsigt tågfönster syns solen. Är den på väg upp eller ner?

 
Jag har varit i Stockholm och firat en statlig myndighet som läggs ner vid årsskiftet. Statens VA-nämnd var en liten myndighet som avgjorde tvister mellan fastighetsägare och kommunala vattenleverantörer. Liten men mycket väl fungerande. Kanske är små myndigheter sårbara? Det var i vart fall huvudmotivet bakom nedläggningsbeslutet. Men jag tänker att det är med små myndigheter som med små företag. Kanske sårbara. Men också fulla av driv och engagemang när det så tydligt märks vilken betydelse vars och ens insats har för helheten och hur viktigt det är att hjälpa varandra. Det gör i sin tur att många stannar länge och kompetens behålls. En bra grund för en väl fungerande verksamhet. Jag utsågs av regeringen som ledamot i nämnden 2004 och har hela tiden upplevt myndigheten och dess medarbetare som just engagerade och väl fungerande. Den nya ordningen med att mark- och miljödomstolarna kan säkert också bli bra. Men jag har svårt att tro att det blir bättre. Eller faktiskt ens lika bra. 

Solen går ner över Statens VA-nämnd. Strax går den upp någon annanstans. Nu är det upp till mark- och miljödomstolarna att bevisa att de klarar av det nya uppdraget. 

2 kommentarer

Filed under miljö, mitt jobb, Samhälle och politik, vatten

2 responses to “Solen går ner över Statens VA-nämnd

  1. Tittar in och vill önska God Jul! Nadolig Llawen! från Wales

Kommentera

