Mest gillade på Instagram 2015

Vilka bilder är det som gillas mest på Instagram? Jag har tittat tillbaka på mina egna från 2015 och konstaterar att det är bilder på stadsnära natur och landskap i vardag och från kortare utflykter som uppskattas mest bland mina bilder. Alla månader utom årets första var det bilder hemifrån Sverige som fick flest gilla. Tänkte göra en särskild genomgång av mest uppskattade resebilder under året och därför plockade jag den mest gillade bilden hemifrån som representant för januari.

Ett stort tack till alla er som följt mig på Instagram och gett mig feedback där! Och ett lika stort tack till er som följt mig här på bloggen. :)

 
Januari. De mörka månaderna hinner jag inte så ofta fotografera i vardagen under de få ljusa timmarna. Den här morgonen fotograferade jag, genom fönstren på jobbet, en ovanligt vacker soluppgång över takåsarna i Kristianstad. 119 gilla-markeringar fick den här bilden.

 
Februari. I Kristianstad finns naturen och Vattenriket mitt i stan. Solen går ner vid naturum som syns genom vassen från stadsparken som heter Tivoliparken. 146 gillade bilden. 

 
Mars. Också i mars var det en solnedgångsbild från Helge å som uppskattades mest. (Utom en speciell, väldigt manipulerad, bild som jag återkommer till.) 145 gilla-hjärtan.

  
I april kan vi inte få nog av blommande körsbärsträd på Instagram. Att renodla funkar oftast bäst. Det här trädet blommade på Linnéplatsen i Göteborg och belönades med 148 gilla.

 
Maj. Ett hjärta av syrener. Och en lime till syrensaften. Hjärtat fick 172 gilla-hjärtan.

 
I juni var det också en vardagsbild som fick mest uppskattning. En maskrosboll i motljus fotograferad nära järnvägsstationen hemma i Karlshamn fick 172 gilla-markeringar på Instagram.

 
Juli. Parkblommor vid Näsviken i Karlshamn med utvandrarstatyn i bakgrunden fick 151 gilla-hjärtan trots, eller kanske tack vare, de hotfulla molnen i bakgrunden.

 
Augusti och kräftskiva vid sjön Näknen utanför Norrköping. Bilden på sjön sedd från hembygdsgården i skymningsljus fick med 188-gilla markeringar mest uppskattning den månaden.

 
September. En bild fotograferad genom en regnig tågruta på väg till jobbet belönades med 146 instahjärtan.

 
Oktober. Den bild som mina följare gillade bäst var en naturbild från naturreservatet Eriksbergs stränder här i Blekinge där höstfärgerna speglade sig i en liten stilla havsvik. Bilden gillades av 203 personer.

 
November. Ett industrispår går längs med Tivoliparken i Kristianstad. Jag böjde på knäna och fotograferade ur låg vinkel. Det är höstlöven som gör bilden som fick 212 gilla-markeringar.

 
December och ännu en skymningsbild med gräsänder och Helge å i Kristianstad som fick mest uppskattning: 162 gilla-hjärtan.

10 kommentarer

Filed under årstider, instagram, Karlshamn, Kristianstad, natur, park

10 responses to “Mest gillade på Instagram 2015

  1. Verkligen vackra bilder värda alla likes.
    Min mesta ligger på 14. :)

    • Antal likes hänger ju ihop med hur aktiv man är, och på vilket sätt. Och hur länge man haft Instagram. Och bara till liten del på bildens kvalitet. Bäst som mått funkar det just när man jämför de egna bilderna, men även där beror det på mer än bara bildens kvalitet. :)

      • Hmmmm😍då borde jag få lite mer. Jag utdelar en hel del likes även när jag inte lägger upp bilder. Jag är inte självisk alls.
        Och intstagrammat har jag gjort i ett par år. Minns faktiskt inte när jag började.
        Jag vill inte följa en massa människor bara för att de ska följa mig. Funderar på att ta några bort som jag följer, inte för att jag inte gillar deras bilder, de är fantastiska men de lägger upp minst 20 bilder per dag och DET ÄR för jobbigt.
        Men klart alla är vi olika. 😀

      • Hur många du orkar följa är helt klart en starkt bidragande faktor till hur många följare du får. Men att följa många tar ju också tid. Själv följer jag nog för många. Egentligen. Har så lätt för att börja följa nya konton. Ett konto till gör ju ingen större skillnad…

  2. Så mänga jättefina naturbilder! Jag är lite extra svag för sånna :) Jag minns syrénhjärtat från när du publicerade det faktiskt. Enkel, vacker och lugn bild :)

  3. Jag

    Väldigt vackra instagrambilder, förstår att de blir gillade. Gilla på instagram och gilla på bloggar är kanske inte samma sak, men ibland undrar man ju.

    • Vad en ”gilla” betyder kan ju vara så olika oavsett var den lämnas. När jag gillar dina bilder på bloggen är det främst därför att de är fotografiskt intressanta. I andra sammanhang kan jag lika väl gilla bilder som inte är lika bra kompositioner som dina men där jag gillar det som avbildats. Eller när jag följer någon på Instagram som gjort en bra komposition utifrån sin förmåga. Tänker att det sen är olika för varje person hur lätt eller svårt vi har för att uttrycka gillande och vilka kriterierna är. Det handlar alltså inte om någon exakt matematik det här. :)

  4. Jag

    Nej, någon exakt matematik är det ju inte. Jag undrar bara ibland om följandet är en förutsättning för att man ska få ”gillare” och vad det i så fall är värt. Jag undrar också vad det är man gillar, om det blir så att man trycker automatiskt på gillaknappen för ett nytt inlägg eller om man verkligen betraktar/bedömer bilden. Och svaret är väl: det är olika för olika personer. Och en del bilder talar till en även om kompositionen haltar.

Kommentera

