Mest gillade resebilderna på Instagram 2015

  
Jag fotograferar mycket på resor. Ändå har jag svårt att få samma uppskattning på Instagram för bilder från längre resor som för bilder från vardag och kortare utflykter. Har funderat mycket vad det beror på utan att hitta några givna svar.

Här har jag plockat ut de tio resebilder av mina som fått flest gilla-markeringar i den kategorin under 2015. Och skickat med några funderingar kring varför jag tror att just de bilderna uppskattades av mina följare.


Ljuset. En strimma ljus betyder så mycket. Den här bilden från ön Egina strax utanför Aten fotograferade jag i oktober. Jag tror att det är ljuset som gör bilden. Tillsammans med segelbåten i blickfånget i bakgrunden. Ljuset runt båten ger nästan en känsla av att den svävar. Och så stranden och vattnet i förgrunden så klart. Bilder med vatten uppskattas oftast. Bilden fick 167 gilla-hjärtan på Instagram.

 
Välkänd symbol. Vissa sevärdheter är så välkända och ofta avbildade att de blir till symboler för hela resmålet. De kommer att symbolisera våra egna minnen av eller drömmar om att besöka platsen. Den här bilden på kristusstatyn i Rio de Janeiro fotograferade jag i januari. Just den månaden fick faktiskt ett par av resebilderna fler gilla-markeringar än bästa vardagsbilden samma månad. Det är undantaget som bekräftar regeln. Bilden är fotograferad i skymningsljus och fågelsträcket är pricken över i. Bilden är en av mycket få som jag lagt ut på Instagram i år som är fotograferade med systemkamera. Bilden gillades av 151 personer.

 
Kristallklart vatten. En bild från en badstrand på Cypern i oktober. Få människor på stranden. Lugnt och inbjudande vatten. Bilden belönades med 145 gilla.

 
En katt. Resmål vid Medelhavet, särskilt i Grekland, förknippas med katter. Här en katt i en trappa i Aten. I ett område som påminner mer om bebyggelsen i den grekiska övärlden än den i en Europeisk storstad. 140 gillade på Instagram.

 
Solnedgång i vacker natur. Andalusiens häftigast belägna stad måste vara Ronda. 134 gilla-markeringar.

 
Turkost vatten. Ännu en bild från den där stranden på Cypern. Ingen märkvärdig bild. Egentligen. Men vattnet är skönt turkost. Bilden fick 131 gilla-hjärtan.

 
Ett fantastiskt landskap. Och häftig byggnadskonst. Spanska Ronda igen. Den här gången nerifrån den kanjon som staden ligger vid. Och i dagsljus. Gillades av 130 personer.

 
Igenkänning. Normalt är det svårt att få riktigt många gilla-markeringar på vinterbilder när det är påsk. Vid den tiden förväntar vi oss vårbilder. Här skapas igenkänning ändå. Tack vare påskriset. Lappland är strikt sett inte utlandet men ändå så avlägset att ett par bilder därifrån platsar på en sån här lista. 129 gillade.

 
Enkelhet. Få bildkomponenter. Böljande linjer. Asymmetrisk symmetri. En komposition som utgår ifrån det förenklade gyllene snittet: tredjedelslinjer i bilden både vertikalt och horisontellt. Växtlighet och sanddyner vid en strand i Spanien. Även här 129 som gillade.

 
Det sagolika. En byggnad av is och snö. Vattnets turkosa färg igen. Men den här gången i form av is. Två människor som silhuetter. Och två fantastiska kristallkronor av is. Ishotellet i Jukkasjärvi. Och igen: 129 gillade bilden på Instagram.

11 kommentarer

Filed under fotografi, instagram, resor

11 responses to “Mest gillade resebilderna på Instagram 2015

  1. resfredag

    Fina bilder! Och vilket härlig resår du har haft!

  2. Fina bilder! Jag gillar särskilt bilderna från Ronda (som vi missade!). Vi känner inte riktigt igen det du skriver med vardagsbilder kontra resebilder, men jag blir lite nyfiken… Vad är det för motiv på de vardagsbilder som får många likes?

  3. Fantastiska bilder. Jag har, trots att jag har utbildning, slutat jaga det perfekta ljuset och bilden. Tyvärr måste jag säga när jag ser sådana här bilder :-)

  4. Jag

    Fantastiskt fina bilder! Mina favoriter är sanddynerna och Rondakanjonen.

    • Tror jag håller med dig. Och så är jag, trots rörelseoskärpan, väldigt förtjust i bilden från ishotellet. Särskilt färgen. :)

      • Jag

        Jo, du har rätt. Jag hade egentligen fler favoriter, men valde att begränsa mig.

      • Ofta är det så att jag själv har svårt att bedöma mina egna bilder objektivt. Det subjektiva finns alltid där. Omständigheterna runt bilden, vilka var med? Hur mådde vi? Dofter. Och mina tankar med bilden. Vad jag ville lyfta fram och hur? Ofta blir jag förvånad över att en bild gillas mer än jag trott. Och lika ofta blir jag förvånad att den gillas mindre. Därför tycker jag att det är värdefullt att gå tillbaka ibland och se vad andra gillat. Och fundera över varför. :)

      • Jag

        Så är det ju. Det subjektiva finns alltid där, även när man gillar.

Kommentera

