Födelsedag, bokslut över året som gått och framåtblickar

Nyår är en tid för att göra bokslut över det gångna året och för att blicka framåt. Likaså födelsedagar. Jag fyller år den 9 januari. Alltså igår. Så jag får det där i ett svep. Jag tycker att det passar mig ganska bra att få några dagar extra att grunna över allt det där. Jag tycker om att tänka och fundera. Och jag gillar att få en till anledning att fira även sedan trettonhelgen är passerad. 

Förra året firade jag födelsedag i Rio, Brasilien dagen innan vi skulle åka hem. Med den resan inräknad blev det ett år med ovanligt många utlandsresor. Dessutom besökte vi ishotellet på vägen till Björkliden i Lapplandsfjällen i mars. Resan till London och Liverpool vid Valborg blev riktigt lyckad i och med att vi fick se legenden Steven Gerrard göra sitt allra sista hemmamål i en spännande match på Anfield. Bäst gillar jag dock att stå i publiken när de sjunger:

”When you walk through a storm

Hold your head up high

And don’t be afraid of the dark

At the end of the storm

There’s a golden sky

And the sweet silver song of a lark

Walk on through the rain

Though your dreams be tossed and blown

Walk on
Walk on, with hope in your heart

And you’ll never walk alone

You’ll never walk alone”

Jag måste erkänna att det kändes ganska häftigt att Malena Ernman senare sjöng just den låten på Skansen och i SVT nu vid nyår för att hälsa det nya året. För mig ringade det in året som gått väldigt väl. Samtidigt som det ringde in det nya.

På jobbet inträffade nämligen den allra värsta kris jag har varit med om i jobbsammanhang när hundratals människor i tre byar smittades av kranvattnet och blev magsjuka. Där kan man snacka om att gå igenom en storm. Jag skrev ett blogginlägg medan händelsen pågick och jag har länge tänkt att jag skulle skriva ett inlägg om hur det känns efteråt men ännu har jag inte kommit till den punkten.

Mitt under den händelsen reste jag med familjen till vänner i Spanien som planerat. Det blev nog den mest välbehövliga semester jag haft. Stränderna runt Torrevieja var fina (även om det nästan blev ett drunkningstillbud första dagen) men allra bäst som resmål tyckte jag nog om de andalusiska städerna Granada och Ronda.

Även hösten blev ansträngande på jobbet: min förra chef fick sluta samtidigt som det var mycket att göra med efterarbetet efter sommarens vattenkris, allt annat arbete vi då lagt åt sidan och det som var planerat att göra under hösten samtidigt som vi blev lite kort om folk. Vi är fortfarande inte ikapp.

Höstlovet blev därför också välbehövligt. Vi besökte Cypern och Aten. I slutet av oktober bestämde jag mig för att simma ännu mer regelbundet än innan och inte fuska bort det så ofta som jag gjort innan under året. Hittills har jag hållit det löftet till mig själv och mår också bättre av det. November och december gick i övrigt snabbt och snart var det jul och nyår som firades med familj och vänner. Det hörs ju redan på namnet att Tomtebo, där min pappa bor, är en bra plats att fira jul. Det ligger vid sjön Näknen i Norrköpings kommun och där är för övrigt ännu finare på sommaren.

Och nu är det alltså dags att blicka framåt mot det år som kommer. Jag har börjat planera för årets semester och resor. Men det är långt ifrån landat. Någon form av tågluff i sommar kanske? Men hur många veckor i rad kan jag ha katten på pensionat utan att få dåligt samvete? En vecka på Seychellerna framåt höstkanten kanske? Men hur dyrt blir det? Skidåkningen i Björkliden är inplanerad men alla tågresorna är inte bokade än. Inte skidorna heller. Eller kattpensionatet.

På jobbet hoppas jag att vi om ett år har kommit en bra bit på väg mot säkrare vatten- och avloppsanläggningar i Kristianstads kommun.

Vad gäller mitt fotograferande har jag idag köpt en trådlös extern hårddisk som jag hoppas få stor användning av. Jag hoppas att det ska bli roligare att använda systemkameran mer om jag kommer åt mina bilder lättare. Kanske köper jag mig ett nytt objektiv också. Ett makro. Och så hoppas jag att jag blir färdig till att få mina gamla diabilder digitaliserade.

Utflykter i natur och omgivningar hoppas jag också att det blir fler av.

Om ett år fyller jag 50 år. Då vill jag nog resa iväg någonstans tror jag. Och kanske är det då äntligen dags att bestämma mig för vad jag ska bli när jag blir stor.

Tulpanerna på bilden ovan fick jag från mamma i födelsedagspresent. Tack så mycket! För dem och för alla andra födelsedagshälsningar. :) Bilderna nedan är från året som gick.



20160111-063140.jpg




20160111-063258.jpg

6 kommentarer

Filed under fotografi, livet, mitt jobb, natur, personligt, resa med barn, resor

6 responses to “Födelsedag, bokslut över året som gått och framåtblickar

  1. Grattis på din födelsedag och det fina året som du nu har arkiverat i minnet och bloggen. Fina bilder också. Grattis.

  2. Jag

    Grattis till din 49, Inger! Som vanligt jättefina bilder från era resor och från Tomtebo.

  3. Grattis i efterskott :-) Fina bilder!

Kommentera

