Vad ska vi med alla bilder till?

Aldrig förr har vi dokumenterat våra liv som nu. Våra tankar och andras repliker blir till tweets eller Facebookinlägg. Vi filmar och fotograferar varje ögonblick av betydelse. Och ganska många ögonblick som inte är så avgörande. Många bilder blir det. Men vad ska vi ha alla bilder till? 

Jag har alltid tyckt om att fotografera. Och jag är så gammal att jag har fotograferat med både negativ film och på diabilder innan jag fick min första digitala kamera. Med en kamera i mobiltelefonen kom den riktigt stora explosionen av bilder. Och jag fotograferar. Och fotograferar.

Just nu har jag all anledning att reflektera över den enorma mängden bilder. Min förstfödde har äntligen kunnat köpa den där egna stationära gaming-PC:n som han så länge sparat till. Det betyder att familjens gamla gemensamma dator nu åker ut. Det är där jag har förvarat alla mina digitala bilder. Plus säkerhetskopierade på en extern hårddisk. Eftersom den där gemensamma datorn efterhand allt mer blev den äldste sonens egen har jag länge varit i behov av en bättre lösning. Men bärbara datorer rymmer inte alla mina bilder och en till stationär har vi inte plats för. Dessutom har jag efter hand blivit allt gladare för att använda iPhone och iPad för blogg, sociala medier och bildbehandling. Ja, även för att fotografera med. Så vad göra?

Till slut blev lösningen att köpa en till extern hårddisk. En som går att nå via wi-fi från paddan. Så nu håller jag på att kopiera alla gamla bilder från den ena externa hårddisken till den andra. Jag använder en gammal bärbar PC. Har hållit på ganska många timmar nu och är inte ens klar med 2015. Detta har lett till två saker. Dels har jag i dag beställt en nyare laptop. Trots att jag länge suktat över att äga en Mac kan jag bara inte motivera prisskillnaden för mig själv. Så det blev en PC. Efter mycken vånda.

Det andra är att det här ger mig en rejäl tankeställare över antalet bilder. Felet är, som jag ser det, inte att jag fotograferar så mycket. Ska några bilder bli bra behöver jag ta många. Felet är att jag inte raderar fler bilder direkt. Att i efterhand sitta och radera är näst intill hopplöst när det tar så här lång tid bara att kopiera.

Jag vet inte ens vad jag ska ha alla bilder till. Men jag har en känsla av att jag vill ha dem kvar. För att kunna gå tillbaka och minnas. Här är några från 2015 som jag inte kan minnas att jag publicerat förut. De håller kanske inte yttersta toppkvalitet. Men jag vill ändå ha dem kvar. Utan att jag för den skull vet hur de en dag ska komma till glädje.

4 kommentarer

Filed under bilder, blogg, foto, fotografi, iPad, iPhone, sociala media

4 responses to “Vad ska vi med alla bilder till?

  1. Jag

    Det är precis det där med att man inte raderar på en gång som ställer till det för en. Jag har kollat i vissa mappar och raderat vid överflyttningen, men jag blir så trött ibland att jag sen bara hivar över alla som finns och då blir det ju ganska ostrukturerat. Du måste ju ha en massa bilder från alla era resor och det är klart att sånt är svårt att slänga, bilder väcker minnen.
    Är den översta från ishotellet?

    • Ja, den är från ishotellet.

      Jo. Jag fotograferar extra mycket på resor. Då går jag ofta runt med systemkameran om halsen och där har jag ett minneskort som rymmer över tusen bilder. Kanske flera tusen. Det drar lätt iväg…

  2. Det är precis så. Frågan ställer jag också till mig själv. Utan något bra svar. Men jag har tappat gnistan också på senare tid. Med film i kameran tänkte man alltid lite extra innan man tog bilden. Det gör man inte idag.

    • Det är sant. Det är både på gott och ont det där. När jag tittar tillbaka på mina gamla bilder kan jag tycka att de överlag håller sämre kvalitet än de jag fotograferar idag. Övning ger färdighet. Men jag bara måste lära mig att radera mera.

Kommentera

