Jordens folk på Nationalmuseet i Köpenhamn – Kan du gissa länderna?

  
På Nationalmuseet i Köpenhamn kan du resa jorden runt på några minuter om du vill. Du reser samtidigt i tiden. Samlingen ”Jordens folk” är ett hopplock av kläder och prylar från utomeuropeiska länder från 1600- till 1900-talet. 

Jag och min familj var i Köpenhamn för några veckor sedan. För oss som älskar att resa var det ett spännande äventyr att se alla dessa saker även om de i huvudsak stod uppställda ganska fantasilöst i traditionella glasmontrar. Resan genom de rum som innehåller den etnografiska samlingen väckte onekligen reslust. Flera av föremålen kom från länder som jag ännu inte besökt men skulle vilja besöka nån gång. Annat var sådant som väckte resminnen till liv och längtan att återvända. Som vanligt fotograferade jag mycket. Några av bilderna ser du här. Kan du gissa länderna de representerar? Svårast att gissa är nog vilket land ansiktsmaskerna ovan kommer ifrån. De kommer från land 1. De andra är nog lättare? Utom land 10 kanske? kan du gissa något, några eller rent av alla?

Land 2:
 

Land 3:
 

Land 4:
 

Land 5:
 

Land 6:
 

Land 7:

 

Land 8:

 

Land 9:
 

Land 10:

Nå. Kan du gissa?

13 kommentarer

Filed under gissa, resa med barn, resor

13 responses to “Jordens folk på Nationalmuseet i Köpenhamn – Kan du gissa länderna?

  1. Åh, vilken spännande uppgift! Här kommer mina högst okvalificerade gissningar. :)

    1. Uganda 2. USA 3. Sri Lanka(kan också vara någon av ö-nationerna närmare NZ, de har en hel del sådant, Pacifika) 4. Burma 5. Thailand 6. Kina 7. Japan 8. Indien 9. Tibet 10. Hmmm, Egypten?

  2. 4. Kambodja? 6. Japan 7. Kina, jag som var så säker på att jag hade rätt när jag satte tvärtom. :) 9. Nepal(jag tvekade mellan dessa två) 10. Borde vara i norra afrika, då kjolarna ser lite egyptiska ut. Mali?

    • 4. Landet ligger längre söder ut.

      6. Rätt

      7. Rätt. Ja när man ser enstaka föremål och bilder är det svårt att se skillnad.

      9. Det är fortfarande i rätt del av världen men det här landet ligger åt nordväst jämfört med Nepal och är tyvärr inget land som är aktuellt att besöka på grund av krig och oro.

      10. Nej, det här landet ligger i västra Afrika.

  3. Hyfsat vilda gissningar – 1: Etiopien, 2: USA, 3: Kenya, 4: Kina, 5: Kambodja, 6: Japan, 7: Vietnam, 8: indien, 9: Nepal, 10: Ingen aning, Mongoliet…?? :D

  4. Vilda gissningar:
    1) Nån ö i Polynesien typ 2) USA 3) Australien 4) Indonesien 5) Thailand 6) Japan 7) Kina 8) Indien 9) Bhutan 10) ???

  5. Jag

    Lite för klurigt för mig, det är mycket som är lika. Rolig idé.

Kommentera

