Världen är en bra plats!

  

Jag gillar den här världen som vi lever i. Jag vet ingen planet jag hellre skulle leva på än jorden.

Jag tycker om att här finns varma och kalla platser. Och årstiderna i vår del av världen.

Jag älskar naturen med alla sina djur och växter. Mångfalden av arter. Men framförallt miljöerna. Landskapen. Det rum som bildas av en glänta i skogen där smultron växer bland glesa grässtrån. Eller forsande vattenfall i en mellaneuropeisk nationalpark med de klaraste sjöar du sett. Eller havets marinblå vidder som bara bryts av en kaskelot som dyker. Eller det landskap av koraller där en fjärilsfisk simmar bland andra färgglada fiskar i en turkos tropisk havsvik. Eller en vacker u-dal vid en stor och djup sjö i den svenska fjällvärlden.

Jag älskar också människorna (i alla fall det stora flertalet) och många av de miljöer vi skapat. En lugn och vacker park i en annars brusande och pulserande storstad. Eller småstadens charmiga kvarter. Eller lämningarna av ett antikt egyptiskt tempel. Eller ett jordbrukslandskap i soluppgång med en ensam ek som avtecknar sig mot himlen. Eller en äng med orkidéer på Gotland. Eller en teodling på en sluttning i Malaysia.

Världen är (i huvudsak) en bra plats. Det är därför jag vill att du är rädd om den. Är du det?

2 kommentarer

Filed under miljö, natur, resor, världen

2 responses to “Världen är en bra plats!

  1. Jag

    Fint skrivet, Inger. Ja, jag är nog rädd om jorden. Jag har funderat på att jag inte överkonsumerar. Använder det jag har, plockar fram gammalt ur gömmorna och köper inget i onödan. Bland annat.

Kommentera

