Äntligen kommer jag åt mina gamla bilder!  – Ändå är jag inte nöjd

  
För några veckor sedan köpte jag en extern hårddisk som rymmer 2 TB och som går att komma åt med wi-fi från paddan. Det låter som en dröm men är inte riktigt så bra i verkligheten som det låter. Kul ändå att komma åt de gamla bilderna igen. 

Den externa hårddisken som jag köpte heter WD My Passport Wireless 2TB. Sedan jag började fotografera digitalt, i december 2003 inför första sonens ankomst, har jag samlat på mig nästan en terabyte av foton och videoklipp. Mest är det fotografier. Jag ville ha en lösning som rymmer mer än det jag redan har och det dubbla kändes lagom. Att föra över bilderna från den gamla externa hårddisken till den nya tog en evig tid. Så jag köpte en ny bärbar dator. Som visade sig vara lika långsam som den gamla. Sannolikt beroende på att den nya har opertivsystemet Windows 10 installerat. (Rättelse: Det är nog inte Windows 10 som gör datorn slö ändå. Se kommentarerna.) Trött blir man.

Nu har jag alla de gamla bilderna på den nya datorn (en Acer Aspire ES1-520 15.6″) som alltså redan från start är slö och dessutom allmänt hopplös. Suck. Men de finns också på den nya externa hårddisken. Jag kopplar upp paddan på hårddiskens wi-fi och använder sedan en app som heter My Cloud. Det är lite bökigt att hela tiden växla nätverk mellan hårddiskens wi-fi och det nätverk där jag kommer ut på internet. Men det funkar. Det är också lite bökigt att jag inte kan spara ner bilder direkt från appen till paddan utan måste välja att öppna de bilder jag vill spara i någon annan app först. Men det funkar också. Och det är trist att jag inte kan se alla foton och videoklipp som miniatyrer när jag letar efter en viss bild. Appen orkar bara ladda hem ett fåtal bildminiatyrer. Men det får gå. Sammantaget är funktionaliteten så där. Så nog är jag lite besviken. 

Men kul ändå att äntligen kunna komma åt bilderna direkt från paddan. Idag har jag tittat på bilder från november 2005 då minstingen föddes. Och november 2008 när vi började vår resa jorden runt i Newport Beach i Kalifornien.

 

10 kommentarer

Filed under appar, barn, bilder, iPad, personligt, resa med barn, resor

10 responses to “Äntligen kommer jag åt mina gamla bilder!  – Ändå är jag inte nöjd

  1. Har samma och håller med. Alldeles för slö!!

  2. Tråkigt att du är missnöjd med datorn.

    Men varför tror du att din nya dator är långsam pga Windows 10? Jag har precis installerat om min laptop till det pga att allt går mycket snabbare då.

    Problemet ligger inte i att du har Windows 10 utan det beror snarare på att du bara har 4GB i RAM, att det är en SATA hårddisk (bättre med SSD) i den samt att processor/CPU är väldigt dåligt.

    Så om du skulle ha Windows 7 i den datorn så skulle den fungera ännu sämre tyvärr. Om du ska ha den dator som ska klara av stora program och bildredigering så krävs det mer prestanda än den datorn har.

    Sen är inte trådlösa hårddiskar helt optimala heller då det krävs bra wifi anslutning för att kunna maxa prestanda där med. Om du t ex ska föra över massa bilder så kommer det ta ganska lång tid via wifi.

    • Jag byggde på tidigare erfarenhet. Att nyare operativsystem brukar göra datorer och mobiler långsammare. Men du har säkert rätt. Jag har inte jämfört RAM, hårddisk och processor med den bärbara jag har sedan innan. Bara utgick från att en så pass mycket nyare skulle vara bättre. (Prisläget var ungefär samma om jag minns rätt.) Det var uppenbart en miss av mig.

  3. Jag

    Roligt att du kommer åt dina äldre bilder igen. Jag är så trött på allt mackel med datorer, mobiler, hårddiskar och hela faderuttan. Man borde kunna köpa lösningar som fungerar.

    • Ja, men hur gör man för att köpa den lösningen? Du kan läsa på och läsa på och läsa på och ändå inte bli klok på vad som skulle funka bäst för dig. Jag märker ju att många med bildintresse väljer Mac men hur vet jag att det passar mig? Hopplöst är bara förnamnet!

      • Jag

        Ja, det är det jag menar. Det är hopplöst. Det verkar inte finnas några enkla lösningar. Jag var helt oteknisk tidigare i livet, men nu löser jag det mesta. Just nu har jag dock misslyckats med att få igång mejlprogrammet på den nya iPhonen. Hur jag än försöker så fungerar det inte. Det tar för mycket tid och krafter i anspråk.

      • Jag är civilingenjör. Älskar i grunden IT. Men allt strul gör mig ibland tokig bortom allt förstånd! :(

Kommentera

