”Jag längtar till Fiji”

  
First Landing Resort på Fiji är ett av få hotell som vi har bott på mer än en gång. Det är lätt att längta tillbaka dit. Igår använde jag bilder därifrån för att utvärdera min nya dator. Med resultat att jag nu längtar tillbaka till Fiji.

Det är torsdag kväll och vi har varit och simmat i simhallen här i Karlshamn. Väggabadet. Minstingen med simklubben i sin teknikgrupp. Och jag och mannen har motionssimmat i banorna intill under tiden. När vi är klara sätter vi oss en stund i den varmare bassängen för ”lugn och ro”. Bassängen kantas av plastpalmer. ”Jag längtar till Fiji”, säger minstingen när vi sätter oss. Så har han sagt nästan varje gång han satt sig här. Han är 10 år nu. Han fyllde tre år på Fiji i november 2008. Jag tror faktiskt inte att han kan minnas Fiji längre. Men han minns bilderna från Fiji. Videoklippen. Berättelserna. Och längtan tillbaka. Mest av allt minns han nog just sin längtan tillbaka. Och han känner den ännu ibland. Trots att det har gått mer än 7 år sedan vi var på Fiji.

Igår fortsatte jag att testa min nya dator och olika sätt att föra över bilder från datorn till paddan. Jag testade med bilderna från Fiji i november 2008. Jag provade att använda en äldre version av Photoshop som jag har haft i säkert 10 år och sällan använder numera. Jag provade också att installera och använda Gimp som jag oftare använt på senare år. Det är ett gratis alternativ till Photoshop som kan laddas ner direkt från nätet. Dock använder jag mest paddan för bildbehandling numera och då främst Instagram. Jag bildbehandlar ofta i Instagram utan att posta bilderna där. Så jag provade även att bläddra fram bilder och sedan överföra dem med mitt Gmail till paddan.

Det fungerade bra. Jag tycker fortfarande att datorn är långsam men när jag nu provade den ihop med en trådlös mus hade jag lättare att komma överens med den. Så jag tror faktiskt att jag behåller den även om jag inte riktigt har bestämt mig än. Det tydligaste resultatet av allt testande är väl att jag nu längtar tillbaka till Firt Landing.

På First Landing Resort på Fiji har vi bott två gånger. En gång före och en gång med barnen. Vi lämnade vårt rum i en bungalow här den 11 september 2001 för att resa till och landa på Samoa den 10 september. Datumlinjen, du vet. Andra gången var vi här på jordenruntresan. Och minstingen fyllde som sagt 3 år. ”Det är inte jag som fyller år”, sa han argt eftersom han blev blyg av uppmärksamheten när personalen sjöng för honom när han fick in en tårtbit efter maten på kvällen. Men det var ju han som fyllde år! Och han tyckte mycket om chokladtårtan.

First Landing har ingen riktigt bra strand för simning. Där är lite för grunt. Även om de andra gången hade anlagt en konstgjord ö, ganska ful i form av en fot, där båtar kan ta sig in och ut och där du även kan simma lite. När det är lågvatten försvinner vattnet bort och kvar blir den skrovliga botten av trasiga koraller som gör det svårt att ta sig ut och simma. Men det är egentligen det enda som är på minussidan. De har en pool som du kan bada i. Och det är ett mysigt ställe med bungalows under palmerna i en vacker trädgård. Maten är god och det är väldigt mysigt när de tänder facklorna på kvällen. 

Stället ligger vid Vuda Marina, inte så jättelångt från den internationella flygplatsen i Nadi och kan vara ett tips på den som söker ett boende hyggligt nära flygplatsen. Kanske på vägen till eller från ett annat boende lite längre bort? Min tanke var att vi skulle göra en sådan kombination på jordenruntresan, och hade bokat de fem första nätterna på First Landing. Men vi blev kvar alla 11 nätter och gjorde i stället någon dagsutflykt till någon av de mindre öarna och någon annan in till Nadi. När du reser med ganska små barn kan det vara skönt att hålla ett lite lägre tempo och inte byta boende för ofta.

Dessutom gillar vi First Landing! Och längtar ständigt tillbaka…

 

1 kommentar

Filed under barn, bilder, bildredigering, Karlshamn, resa med barn, resor

One response to “”Jag längtar till Fiji”

  1. Pingback: ”Jag längtar till Björkliden” | Halloj världen!

Kommentera

