Varför fyra konton på Instagram?

 Jag har inte mindre än fyra olika konton på Instagram. Tre av dem hade med tiden blivit nästan helt passiva. När nu Instagram har öppnat för att enkelt växla mellan flera konton har jag väckt liv i dem igen. Men varför i all världen ska jag ha fyra konton? Här utvecklar jag lite hur jag tänker kring alla mina konton. Som framgår nedan är inte mitt problem att det saknas ett syfte med alla dessa konton. Problemet är väl senare om jag har tid och lust till allt detta?

Inger Hansson – @halloj_inger

Bakgrund:
Det här är mitt personliga konto på Instagram. Det har jag haft i snart fem år, sedan påsken 2011. Jag hittade Instagram via Twitter som jag då haft i ett halvår ungefär. På den tiden fanns en stark koppling till Twitter – det var innan Instagram köptes av Facebook och alla jag följde på Instagram i början var sådana jag också följde på Twitter. Det var mest personer med ett starkt fotointresse som hade Instagram då. Snart upptäckte jag taggar som på den tiden i praktiken bara var på engelska och på den vägen fick jag följare och hittade konton att följa från hela världen. Jag har hela tiden haft mitt personliga konto öppet för alla som vill se. Som jag använder Instagram ser jag ingen vits i att ha kontot låst.

Innehåll:
Här publicerar jag i princip bara egna fotografier. Mest mobilfoton. Nästan bara helt nyfotograferade. Jag samlar på ögonblick från vardag och resor. Bara enstaka porträtt och då mest på barnen. Motiven har istället oftast anknytning till mina intressen: foto, natur och resor. Mest blir det landskap (som det på bilden ovan som är fotograferat från tåget på väg till jobbet), blommor, träd och stadsvyer. Sånt jag tycker är vackert. Jag är svag för det som är bildskönt och försöker fånga det i sköna bilder. Vilket inte alltid är lika enkelt som det låter. Egentligen hade jag önskat att jag på ett estetiskt sätt hade kunnat fånga även det fula i tillvaron. Men det är ju ännu svårare! 

Målgrupp: Ska man ha en sån? ;) Eller ja, det borde jag kanske ha. Men det här har vuxit fram som det har gjort. Först  utgick jag från de som hade Instagram av de jag följde på Twitter (där jag följer mina intressen – lite bredare i och för sig än på bloggen och på Instagram, bland annat mer jobbrelaterat och mer media). Väl på Instagram kom jag i nästa steg att följa och följas av de som fotograferar sådana bilder som jag gillar, mest natur. Konton från hela världen. Så småningom började människor som jag känner skaffa Instagram och då började de och jag följas åt också. Så målgruppen, om jag hade haft någon, skulle väl kunna beskrivas som personer från hela världen med intresse för foto, natur och resor. Samt inte minst vänner och bekanta. Lite spretigt. Men det funkar ändå.

Syfte: Mitt syfte från början med Instagram var att utvecklas som amatörfotograf. Framförallt i bildkomposition. De första två åren eller så tycker jag nog också att inspirationen från andras bilder och feedbacken på mina egna på Instagram faktiskt gjorde att jag blev bättre som fotograf. Därefter får jag nog erkänna att det nog har stagnerat. Efterhand blev det en bra kanal att hålla kontakt med vänner och bekanta. Och så småningom har det blivit min kanske viktigaste inspirationskälla till resor och utflykter. Numera har jag också en del rena nyhetskanaler i flödet även på Instagram.

Reseskribenterna – @reseskribenter

Bakgrund: Det här kontot startade jag för snart tre år sedan. Då hade jag haft motsvarande konto på Twitter en tid och tyckte att det funkade bra där. Kontot på Twitter har över 4 000 följare och där kan den som skrivit ett blogginlägg, twittrat om eller fotograferat på en resa med ett enkelt mention få en retweet. Kontot bygger på principerna ”what’s in it for them?” och ”win-win”  i minimalistisk form. Tanken var att starta något liknande på Instagram. Men här skulle man istället tagga sina bilder #reseskribenterna för att få dem återpublicerade. Intresse har funnits. Många jättefina bilder har taggats. Men jag har varit dålig på att sköta kontot. Reseskribenterna började annars som en idé om en sajt som jag aldrig lyckades bygga färdigt.

Innehåll: Här återpublicerar jag andras bilder. Företrädesvis från svenska skribenter på resa. Mest resebloggare. Reseinspiration.

Målgrupp: Reseintresserade svenskar.

Syfte: Att vara en möjlighet för reseintresserade instagrammare att hitta varandra och också en möjlighet att få ett urval av riktigt bra resebilder i sitt flöde. Kontot ska även vara en möjlighet för följarna att nå ut med sina bilder. När jag startade kontot fanns det få sådana på svenska. Numera finns det flera och möjligen är syftet överspelat. Med de nya möjligheterna att ha flera konton tänker jag ändå ge kontot en andra chans nu.

Lovliest places – @lovliestplaces

Bakgrund: Det här är det av mina konton som har flest följare men kanske också det mest meningslösa. I alla fall har det varit det hittills. Kontot startade jag som ett rent experiment. Det hette då, något fantasilöst, @hello_inger och syftet var att se hur lång tid det tog att med riktigt framfusig ”follow for follow”-taktik få 10 000 följare. Jag ville av flera skäl inte testa med mitt ”riktiga” konto. Det tog tre korta sommarmånader. Då återpublicerade jag enbart egna bilder som jag tidigare publicerat på @halloj_inger. I mars 2014 kom jag på ett nytt användningsområde för kontot. Varför inte använda det till att låta följarna själva visa upp sina smultronställen? På så sätt skulle kontot kunna bidra till reseinspirtion till både mig själv och följarna. Tänkt och gjort. Jag döpte om kontot. Men har sedan inte orkat driva det. Då var kontot nere på 9 000 följare. Idag är det nere på 7 000. 

Innehåll: Här återpublicerar jag andras och egna bilder. Vackra bilder på underbara platser för reseinspiration. 

Målgrupp: Reseintresserade människor över hela världen.

Syfte: Liknar syftet för @resekribenter men för en mer internationell målgrupp. Givet kontots bakgrund kan det vara svårt att få fart på det för ett ädlare syfte än att bara bygga upp en bas av följare. Vi får se. 

Halloj världen! – @hallojvarlden

Bakgrund: Det här kontot startade jag som @bloggominstagram strax efter att jag startat kontona @reseskribenter och @hello_inger. Jag var inne i en fas där jag ville skriva mer om Instagram än jag gjort tidigare och tyckte kanske inte att den här bloggen var rätt forum. Jag startade därför en blogg om Instagram. På Instagram. Men av okänd anledning stängde Instagram ner kontot under en längre tid och när jag väl fick tillbaka det hade jag i stället börjat blogga mer om Instagram här på bloggen. Kontot på Instagram fick vila. Nu har jag precis bytt namn på det så att det istället heter samma som den här bloggen.

Innehåll: Här är jag lite ambivalent. Ska jag publicera bilder från bloggen. Eller. Vilket jag nog lutar mer åt: rena skärmdumpar på inledningen till nypostade inlägg?

Målgrupp: De som har intresse av att få en signal om att nytt material finns på bloggen. Sannolikt en ganska liten målgrupp alltså.

Syfte: Flagga för nya inlägg här på bloggen.

4 kommentarer

Filed under instagram

4 responses to “Varför fyra konton på Instagram?

  1. Det här var intressant att läsa! Jag är ju helt ny på Instagram (nåja, sedan några månader) och håller fortfarande på att lära mig. Jag hade ingen aning om att du hade flera konton. Tycker mig känna igen @reseskribenter, förresten.

    Själv har jag ju fyra bloggar i stället. Här är givetvis dilemmat tiden. Hur ska man hinna med? Det saknas inte vilja, målsättning och inspiration. Men för att sköta jobb och familj måste man ju helt enkelt prioritera.

    Nu måste jag spana in dina konton! :)

  2. Reseskribenterna är en fiffig idé! :) Själv har jag bara ett konto, som från början var ”privat”, eller ja, vem som helst har kunnat följa mig, men sedan böt jag namn så det blev mera som ett ”bloggkonto”, eller lite både och samtidigt kanske.. ;) Jag är inte så superbrydd i instagram egentligen, lägger upp nån bild ibland när jag känner för det bara. Inga krav på ständig uppdatering helt enkelt :)

Kommentera

