Att inte vara som alla andra

 Människan är ett flockdjur. Ett individualistiskt flockdjur. Vi hyllar innovatörer men håller oss alla, oftast med bred marginal, inom de för tillfället rådande normerna. Du måste vara som alla andra för att de andra ska se dig, som den unika individ du är.

Jag har alltid varit annorlunda. Mest extremt var det nog när jag 1997 var nybliven VA-chef i Karlshamns kommun. Jag var yngst, bara 30 år, jag var kvinna, jag var akademiker, jag kom ifrån en annan del av landet. Dessutom bodde jag i lägenhet när ”alla andra” bodde i villa. När kollegorna tittade på ”Fångarna på fortet” och Sportspegeln tittade jag på ”Expedition Robinsson”,  Vänner och Seinfeld. När andra VA-chefer spelade golf på Kanarieöarna åkte jag hellre längre bort och snorklade vid korallrev. Tio år senare tittade kollegorna på ”bonde söker fru” men jag såg knappt på TV längre. Jag läste och skrev bloggar istället. När de pratade om ”fel sida om Mörrumsån” pratade jag om andra sidan jordklotet.

I Kristianstads kommun känner jag mig inte fullt lika avvikande. Lite kuf är jag nog. Men inte lika udda som i Karlshamn.

Under skoltiden var det så att jag var mer avvikande i grundskolan än på gymnasiet och högskolan. Ändå var det just under högskoletiden som jag hade en period då jag vägrade anpassa mig till mode och klädkoder och var riktigt, riktigt udda klädd. Inte sminkade jag mig till vardags heller. Men det var nog mest av lättja. Och lite för miljön. Och inte drack jag alkohol heller. Inte ens kaffe. Morgontrött var och är jag också. Ja, du hör!

Normalt sett funderar jag inte på att jag är annorlunda. När jag har lite mer klarsynta stunder  brukar tänka att jag har onödigt gott självförtroende och självkänsla. Jag går nämligen omkring och inbillar mig att jag duger som jag är. Även om jag är annorlunda. Och jag tycker ändå om att vara en del av olika grupper. Att höra till och i vissa sammanhang till och med vara den som tar täten och drar.

Och de flesta dagarna på året känns det som att det fungerar. Men då och då slår det mig: Visst måste det ändå vara fel att vara annorlunda? Är det en brist i min sociala kompetens som gör att jag inte på alla punkter rättar in mig i ledet och är som alla andra? Ändå. Jag kommer nog alltid att vara sådan. Självständig och lite egen. :)

(Och allt det här skrev jag, även om jag menar varje ord, mest för att jag har den här bilden från ett korallrev på Fiji som passar så bra till temat.)

Hur känner du? Är du också annorlunda?

11 kommentarer

Filed under livet, personligt

11 responses to “Att inte vara som alla andra

  1. ”Visst måste det ändå vara fel att vara annorlunda?”

    Nej – det är bevis på väldigt hög social kompetens – som jag ser det.

  2. Varför skulle det vara fel?

  3. Jag har alltid känt mig lite annorlunda. Kanske började det med att mina föräldrar skilde sig när jag var liten. På den tiden var det EXTREMT ovanligt att man gjorde det. Det SNACKADES verkligen om sånt, kan man säga. Alla visste vem det stackars barnet (jag) var, typ… På den tiden gillade jag inte att känna mig annorlunda men vartefter åren gått har jag alltmera börjat trivas med att inte vara ”som alla andra”. Det ger ju liksom mera valmöjligheter om man inte behöver tänka att man måste ”rätta in sig i ledet”. Och tänka på vad alla andra ska tänka och tycka. Jag försöker även peppa mina barn att våga vara de personer de vill vara. Även om man kanske är ”annorlunda” i vissa avseenden. Visst är vi flockdjur. Men en del borde ju också genom tider ha varit rustade för att klara att lämna flocken för att t.ex. spana efter nya jaktmarker eller boplatser???

  4. Jag

    Jag blev annorlunda när jag kom till Sverige. Jag, finndjäveln, K, norrbaggen och den andra K, skåningen, vi var avvikande och skulle bestraffas. Vi fick stryk.

Kommentera

