Utterspanarna vid naturum


Uttrar. Det verkar bo en familj vid naturum i Kristianstad. Den sista tiden har jag sett många fina bilder på Instagram och Facebook av uttrarna. I går gick jag över bron till naturum i ett försök att få se dem.

Jag har skrivit förut om de vackra solnedgångarna vid Helge å i Kristianstad. Men igår kväll tog jag en promenad över naturumsbron mest för att se om jag kunde få syn på utterfaniljen som ofta visat sig vid naturum den senaste tiden. Huruvida de faktiskt bor där eller bara är på longstay är väl än så länge oklart. Jag har själv aldrig sett utter live, ute i naturen så det vore kul att träffa på dem.

När jag kom fram stod där några fotografer som kunde berätta att uttrarna visat sig senast för ett par timmar sedan. De berättade också att jag precis missat en kungsfiskare som just flugit iväg. ”Synd”, tyckte jag som aldrig sett en kungsfiskare i Sverige. Bara i Vietnam. Det hade ju varit kul att få se den färgglada fågeln. Jag fick reda på att de brukar häcka där. Det bör därför bli gott om tillfällen framöver att få se den här.

Jag gick runt lite längs bron och vid ”redet” vid naturum i hopp om att få syn på antingen utter eller kungsfiskare. Då kom en kvinna med hund gående. Hunden spanade mycket ivrigt ut över ”redet”, som är ett runt system att trappor och bryggor i trä. Kvinnan berättade att hunden sett utter där en annan gång och det syntes tydligt att han hoppades få syn på den igen.

Vi stod en stund tillsammans vid brofästet och spanade, men inga uttrar dök upp. Däremot en kungsfiskare! Den satt en bit bort i buskarna och jag hade varken systemkamera eller kikare med mig. Ändå sytes den tydligt som en självlysande klarblå prick med inslag av orange bland allt det brungråa. Tänk att det finns en så färgglad fågel i Sverige!

Ovan och nedan: några av mina egna foton av uterspanarna vid naturum i går kväll. Länst ner: Två inbäddade foton från Instagram av andra fotografer, vilka framgår vid respektive foto. En bild av utter vid naturum. En bild av kungsfiskare.

.

6 kommentarer

Filed under Kristianstad, natur

6 responses to “Utterspanarna vid naturum

  1. Jag

    Vad läckert med kungsfiskaren, en så vacker fågel! Då har du skäl att ta dig dit och spana fler gånger, tills du får syn på uttern!

  2. Pingback: Att skåda utter vid naturum i Kristianstad | Halloj världen!

Kommentera

