10 sagolika resefoton – från platser du aldrig hört talas om

Fotografier som hämtade ur sagorna. Ändå är de från platser som finns i verkligheten. Samtliga är att betrakta som sevärdheter. Ändå tror jag inte att du hört talas om dem.


Foto: Maëlick, CC-licens, titel: Neuschwanstein Castle

1. Som en hägring från sagans värld ligger det där bland de bayerska alpernas dimskyar. Slottet Neuschwanstein från andra halvan av 1800-talet som sägs vara förebilden till Disneys Törnrosaslott. Ett vanligt motiv på pussel. Men visste du vad det heter?

 
Foto: Daniel Pietzsch, CC-licens, titel: Walking over to One-Foot Island

2. Visst är det något sagolikt drömskt över den här bilden från lagunen Aitutaki på Cooköarna? Ön de vandrar mot kallas One Foot Island och jag har varit där! Aitutaki som är en atoll, är Cooköarnas näst största resmål efter Rarotonga och räknas som en av Söderhavets vackraste platser. Här spelade de en gång in en brittisk dokusåpa med namnet Shipwrecked.

 
Foto: Moyan Brenn, CC-licens, titel: Iceland, Seljalandsfoss

3. Det här vattenfallet som ser så magiskt ut i solnedgången finns på Island och heter Seljalandsfoss. Som framgår av bilden är det möjligt att gå in bakom fallet, något som annars är ett vanligt motiv i många berättelser. Tänk till exempel på Fantomens dödskallegrotta. Men den här platsen finns i verkligheten. Den ligger i södra delen av Island, ganska nära Skógafoss.

 
Foto: Kirk K, CC-licens, titel: recognize this? It was Luke Skywalker’s home – Actually Hotel Sidi Driss, Matmata, Tunisia

4. Detta är i sagan Luke Skywalkers hem i stjärnornas krig. I verkligheten heter platsen Matmata och finns i Tunisien. Det är en liten berbisk by med runt 2 000 invånare och många av bostäderna är i grottor som grävts ut ur marken. Just den här fungerar numera som hotell.

 
Foto: Chris Ford, CC-licens, titel: ‘So this is Where Middle Earth is…’ New Zealand, Great Alpine Road, Castle Hill

5. I sagan om ringen är Midgård den östra av de två kontinenterna. I filmerna är en del av scenerierna hämtade från den här delen av Nya Zeeland. Castle Hill ligger längs alpvägen mellan Christchurch och västkusten, på Sydön.

 
Foto: guy_incognito, CC-licens, titel: Fountain at Jag Mandir

6. Det skulle kunna vara tusen och en natt. Det skulle kunna vara James Bond (faktum är att platsen är med i en Bond-film). Men det är ett palats i Udaipur i Rajasthan i Indien. Det började byggas vid mitten av 1500-talet på en ö i en sjö. Det blev på 1620-talet en tillflyktsort för en indisk prins som hade intrigerat och gjort uppror mot sin far, kungen. Men prinsen fick kalla fötter, fegade ur och flydde. En Maharadja, vars far tidigare hade besegrats av prinsen förbarmade sig över honom och lät honom bo här. Palatset byggdes färdigt under den första halvan av 1600-talet.

 
Foto: Fran, https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/-licens, titel: Morning Glory

7. Risfält, rishattar och roddbåtar. Som ett magiskt landskap ur en Vietnamfilm. Vid Tam Cốc-Bích Động, nära staden Ninh Binh, finns ett landskap av sockertoppsberg som är relativt okänt. Och en flod som flyter genom grottor. Turister finns här för all del. De ros av vietnamesiska kvinnor genom grottorna. Men platsen är inte alls lika känd som till exempel Halong Bay.

 
Foto: Callum Scott, CC-licens, titel: Tancící dûm

8. Idén om dansande hus skulle kunna vara hämtad ur en tecknad film, men det här huset dansar med ett annat hus i den tjeckiska huvudstaden. Något får man väl medge att de fastnat i steget ändå. Här en snygg närbild av några av de surrealistiska fönstren. Prag är ju ett välkänt resmål. Men känner verkligen alla som besöker staden till de dansande husen, Tancící dûm, nere vid floden?

 
Foto: Splodgy Pig, CC-licens, titel: Boulders Beach

9. Har du sett Surf’s Up? Filmen om de surfande pingvinerna? Annars har du kanske sett pingvinerna från Madagaskar? Men det här är ingen scen ur en tecknad film. Det här är Boulders Beach i Sydafrika. Den vackra stranden med det turkosa vattnet och de badgästande pingvinerna finns mellan rundade klippor mitt i tätbebyggelse, nära Kapstaden.

 
Foto: Michael Matti, CC-licens, titel: Three Milky Way Explorers at Second Beach by Michael Matti

10. Ännu en bild som skulle kunna vara en scen ur ett rymdäventyr. Men det här är tre friluftsmänniskor med var sin pannlampa på en strand vid Stilla have. Stranden heter Second Beach och ligger i Olympic National Park utanför Seattle i U.S.A. Vilken häftig bild!

Alla de här sevärdheterna förekommer ofta på bild. Ändå är deras namn ganska okända. Hade du hört alla namnen innan? Och visste du var platserna finns? I så fall är du nog att betrakta som ett riktigt rese-proffs!

20 kommentarer

Filed under bilder, bucket list, foto, resor

20 responses to “10 sagolika resefoton – från platser du aldrig hört talas om

  1. Ja Neuschwanstein är känt bland Tysklandsresenärer. Vi hade det på jätteplansch på landet ett tag men så har vi också tysk familj. I Matmata var jag 1979 och tänker inte berätta vad som hände i Fatimas grotta. :) Udaiphur har jag länge haft på min önskelista tillsammans med Jodphur.
    De andra har jag aldrig hört talas om. Den där stranden på Cooköarna ser fullständigt fantastisk ut!

  2. 7 av 10 kände jag till :)

  3. resfredag

    Jodå, jag hade hört talas om en och annan. Faktum är att jag nästan drog iväg och gifte mig på Cooköarna för en massa år sedan! :)

  4. Heheh bild nummer 5 ser nästan lite datorgjord ut. Men mkt fina bilder, något att drömma om! <3

  5. Jag

    Undersköna bilder. Prag har jag ju varit till men kan inte påminna mig om fönstren. Ändå hade vi tillgång till en inhemsk guide där under flera dagar. Pusselmotivet känner jag igen. Och vattenfall, det måste finnas flera man kan gå bakom, jag vill minnas att dottern har visat en sån bild från Sydamerika. Apropå grottor: till Petra skulle jag vilja åka. Sen undrar jag vad vi har för platser i Sverige som skulle kunna vara exotiska mål för fjärran turister.

    • Var du möjligen i Prag före 1996? Det var då som det dansande huset blev klart.

      Om exotiska resmål i Sverige. Ishotellet är ju ett sådant.

      Jag tror att våra röda hus med vita knutar uppfattas som exotiskt och vårt midsommarfirande. Surströmming. Men platser ser jag inte att vi uppenbart har så många. Säkert finns det en enorm potential för de som lyckas lyfta fram det exotiskt svenska i sitt platsvarumärke.

      • Jag

        Har nu googlat om när Tjeckoslovakien delades och ja, vi var där med jobbet på hösten -92 när landet fortfarande höll ihop. Tänk vad tiden går. Ja, ishotellet är ju exotiskt och omtalat. Har fått ett besök i present och det blir nästa vinter, hurra! Jag tror att potentialen finns, men samtidigt vill man ju inte att landet ska bli ”sönderturistat”. Men å andra sidan, när jag jobbade på turistbyrån i Kiruna några somrar kom tågen med ”dollarturisterna”, som vi sa, som skulle se midnattssolen och gruvan. Det har väl inte skadat trakten.

      • Vad roligt att du äntligen ska till ishotellet! Idag är det nog det som dollarturisterna kommer för att se. I år blir det inte ishotellet för oss. Men väl Björkliden! Älskar Kirunatrakten. :)

      • Jag

        Har förstått det!

  6. Boulders Beach besökte jag för någon månad sedan. Sitter och skriver på ett pingvin inlägg just nu ;) Trevligt inlägg.

  7. Pingback: Att lagligt använda andras fotografier i blogginlägg | Halloj världen!

Kommentera

