Att skåda utter vid naturum i Kristianstad



Trots att utter har skådats flera gånger dagligen vid naturum i Vattenriket är det inte riktigt lika enkelt som det kanske låter att själv få syn på en eller flera. Det kan krävas både tid och tålamod. Mönstret tycks just nu vara att den visar sig morgon, förmiddag och eftermiddag. Ibland kanske också i skymningen. När jag äntligen fick syn på en utter igår på lunchen hade jag gjort inte mindre än sju försök. Och när den då äntligen visade sig räckte den ut tungan åt mig! 

Jag har berättat förut om hur jag i fredags gjorde ett misslyckat försök att få se utter men som bonus fick se både en vacker solnedgång och kungsfiskare. Då hade utter skådats ett par timmar tidigare, vid tvåtiden på eftermiddagen. 

I måndags gjorde jag istället ett försök vid lunch. Också då frågade jag de fotografer och andra naturintresserade som stod där och så hade uttern visat sig dels på morgonen och dels på förmiddagen. På tisdagen provade jag både vid lunch och efter jobbet. Vid båda tillfällena hade ett djur synts ganska nyligen. Men inte just när jag var där. Någon berättade att bäst chans att se utter vid naturum i Kristianstad är på morgonen runt halv åtta. För de som pendlar till Kristianstad med bil och parkerar vid naturum finns det alltså goda chanser!

I går gick jag därför upp tidigare och åkte med ett tåg en halvtimme tidigare än jag brukar. När jag kom till naturum strax innan halv hade uttern synts senast för tio minuter sedan. Jag stannade en halvtimme. Men förgäves. På förmiddagen mellan tio och tolv hade jag ett möte bokat med Bo Persson på Kommunförbundet Skåne. Vi skulle planera en VA-chefskonferens i Kristianstad senare i vår. Det gjorde vi också. Vi höll mötet utomhus vid naturum. När vi kom dit strax efter tio hade de som stod där sett utter för fem minuter sedan. Det tog oss drygt en timme att planera mötet. Men ingen utter syntes. Efter mötet stannade jag kvar, läste och skickade mejl men fortfarande ingen utter. Däremot en kungsfiskare igen.

Vid halv ett inssåg jag att jag behövde äta. Jag gick in till Kristianstad och köpte något jag kunde ta med mig och äta medan jag gick. Bestämde mig för att göra ett sista försök. När jag kom tillbaka hade de sett en utter för fem minuter sedan. Igen! Typiskt! Men medan jag drack min chai latte och småpratade med någon dök den äntligen upp! Fort ner på trappan! (Uttern sitter under bron och äter på en fisk.) Fort ner med temuggen! Fort upp med kameran. Två snabba bilder och uttern är borta igen. När jag sedan tittar på den första bilden i kameran räcker uttern ut tungan åt mig. På den andra syns bara hjässan. Men jag har äntligen fått se utter vid naturum! Och jag hann till och med fånga den på bild. :)

Uppdatering 2016-03-02: Jag har varit nere vid naturum både måndag och tisdag i denna veckan helt kort under luncherna utan att se uttrarna. Däremot såg jag en kungsfiskare igår igen. På måndagen rapporterade fotograferna på plats att uttrarna synts till vid klockan sju, nio och elva. I går rapporterades de ha synts till vid klockan sju och tio.

5 kommentarer

Filed under Kristianstad, mitt jobb, natur

5 responses to “Att skåda utter vid naturum i Kristianstad

  1. Vad kul! Uttrar är ju sååå fina!

  2. Jag

    Du lyckades! Du var verkligen bestämd på att få ett foto, så roligt det måste kännas att till slut få se en filur som till och med lipar. Läckert! Grattis!

Kommentera

