Att lagligt använda andras fotografier i blogginlägg

 
Om jag har skrivit en text men inte har nån egen bra bild som passar. Eller om jag till och med vill använda andras bilder att bygga ett blogginlägg på. Visst kan det göras lagligt! Men det är inte så enkelt som att bara bildgoogla och ladda upp bilderna. Det finns flera olika sätt. Här koncentrerar jag mig på en av de bästa databaserna för foton: Flickr. Men inte heller där får du använda alla bilder. Jag ska berätta hur du gör.

Tidigare i veckan skrev jag ett eget blogginlägg helt utifrån andras bilder. Du hittar länken längst ner i texten. Det skrev jag mest för att testa tekniken inför det här blogginlägget om just att använda andras bilder.

Normalt när jag bygger blogginlägg på andras bilder använder jag tekniken att bädda in från Instagram. Den här gången ville jag testa att använda bilder från Flickr.

Jag sökte reda på bilder via paddan, vilket är ganska omständigt då du inte kan söka på bilder med en viss licens utan måste söka på alla bilder och kolla bild för bild vilka villkor som gäller.

Det är bara bilder som är tillgängliga via licens för  Creatvie Commons  (CC-licens) som du får använda. På Flickr ser du om en bild är Copyright och alltså inte får användas eller någon form av CC-licens under information om bilden. Det finns olika varianter på CC. Vissa tillåter enbart användning som inte är kommersiell. Andra tillåter enbart användning där bilden inte bearbetats eller beskurits. Vilken CC-licens det är fråga om ser du om du följer länken för ”some rights” på Flickr. När du följer denna länk ser du också att du ska ha med den länken där du använder bilden. Du ska också namnge fotografen och fotots titel (om det inte är en licens version 4.0 eller senare) samt länka till bilden. 

När jag genomförde mitt test la jag länken till bilden på Flickr i själva bilden på bloggen medan namn på fotograf, länk till CC-licens och titel fick hamna i kursiv stil direkt under bilden.

Sitter du vid en dator är det enklare. Då kan du söka enbart efter bilder som är licenserade på ett sätt så att du kan använda dem till det du ska ha dem till. (Se skärmdumpen ovan.)

Här är inlägget jag gjorde med tio magiska bilder som jag hittade på Flickr:

10 sagolika resefoton – från platser du aldrig hört talas om
Fotografier som hämtade ur sagorna. Ändå är de från platser som finns i verkligheten. Samtliga är att betrakta som sevärdheter. Ändå tror jag inte att du hört talas om dem […]

https://hallojvarlden.wordpress.com/2016/02/23/10-sagolika-resefoton-fran-platser-du-aldrig-hort-talas-om/

5 kommentarer

Filed under blogg, flickr, foto, fotografi

5 responses to “Att lagligt använda andras fotografier i blogginlägg

  1. Jag

    Vilket jobb! Men, som du skriver, det är enklare på datorn. Du är duktig på att hitta fina och speciella foton!

  2. Det där är så bra att jag ”lånar” hela ditt blogginlägg :)

  3. Pingback: Att lagligt använda andras fotografier i blogginlägg | Christer.L.Hansson

Kommentera

