Det ensamma trädets charm

  
Vad är det med ensamma träd som omges av vida vidder? Något är det. Den som följer mig på Instagram vet att jag brukar fotografera ett ensamt träd på en åker när jag pendlar till jobbet. Det  är en ek på Vesan vid Gammalstorp i Sölvesborgs kommun. De bilderna taggar jag med #thesametree

På bilden ovan syns ett annat träd. Det står på en betesmark på Österlen. Nära Maglehem i Kristianstads kommun. Vad är det med sådana här ensamma träd? 
Jag tänker att de kanske påminner oss om Afrikas savanner. Även om vi aldrig varit där. Jag har aldrig varit i Afrika söder om Sahara. Men vi kommer alla därifrån. Kan vi ha medfödda minnen av de här miljöerna? Är det ens möjligt? 

Hur som helst skulle jag gärna besöka Afrikas savanner nån gång. Och kanske får jag då svaret på om det är därifrån min förkärlek för de ensamma träden kommer?

#6 i #blogg100

2 kommentarer

Filed under fotografi, instagram

2 responses to “Det ensamma trädets charm

  1. Jag

    Hmm. Handlar det inte mer om att vi alltid har så mycket omkring oss annars och att det helt enkelt ser majestätiskt ut med något som står i ensamt majestät. Upprepning där. Fin bild.

Kommentera

