Minns du ditt första mejl?



Mannen som uppfann mejl och valde ”@” som symbol i mejladresser har dött. Det första mejlet skickade han 1971. Själv skickade jag mitt första mejl 1993. Minns du ditt första mejl? 

Jag hade fått mitt första jobb som nyutexaminerad civilingenjör. Det var som miljöbyråkrat på länsstyrelsen i Gävle. Ja, den officiella titeln var ju inte ”miljöbyråkrat” utan ”byrådirektör”. Men jag var vanlig handläggare och inte chef. Titlarna var sådana. Är kanske fortfarande? Jag brukade skoja om att jag var direktör över mina byrålådor.

Det var alltså där jag skickade och fick mina första mejl. Jag minns hur roligt det var varje gång det plingade till i datorn. Det hände minsann inte varje dag! 

Jag kan till och med minnas första gången jag hörde talas om mejl. Det var 1991 och vi skulle göra praktik. En klasskompis skulle göra sin praktik på CERN i Schweiz och hon skulle hålla kontakt med sin handledare i Luleå via elektroniska meddelanden direkt från dator till dator. Så häftigt!

Tyvärr kan jag inte minnas de exakt första mejlen jag fick eller skickade men antagligen var de rena testmeddelanden.

Idag har jag 50 olästa privata mejl och 40 i jobb-brevlådan. Vad var det som hände på vägen? Med e-post som kommunikationsform? Och vad var det som hände med mig?

Samtidigt. Jag både läser och skickar betydligt fler mejl idag jämfört med 1993. Det är väl det som är skillnaden, kanske?

Och ja, jag envisas med att stava mejl just så. Ska det nu användas som ett svenskt ord bör det väl stavas som det låter? 

Men du då? Minns du ditt första mejl?

#7 i #blogg100

6 kommentarer

Filed under internet, livet

6 responses to “Minns du ditt första mejl?

  1. Vilket roligt inlägg, rent av kulturhistoriskt!
    Jag var sen i starten och om jag minns rätt skaffade jag e-postadress först 1997. Planerade tillsammans med en kompis en resa till Mellanöstern med och för ett gäng med kulturitresserade. Hon fanns i Sthlm men inte jag och jag fick höra att e-post måste jag skaffa så vi lätt kunde kommunicera om resmål och resplanering. Då gjorde jag det. Eftersom min gamla Mac Powerbook finns kvar skulle jag ju kunna öppna den och se om mejlen ligger kvar där i mejlboxen. Tänk om de gör det, vilken minnesesa i cyberrymden det skulle kunna bli :-)

  2. Minns ingenting längre. ;(

  3. Jag

    Nej, det gör jag faktiskt inte. Vår första dator skaffade vi 1987 för maken jobbade på en tidning, men när jag började mejla minns jag inte. Hade ganska stort motstånd mot datorer men föll när jag fick min svartvita Powerbook, min lilla knähund. Och ja, mejla heter det.

  4. Ja det minns jag… :) Kändes jätteläskigt… Det var när jag hade börjat plugga psykologi så det måste ha varit 1992. Typ ingen hade egen dator så man kollade mail på datorer i skolan. Tänk om man då hade anat hur den digitala världen skulle se ut idag… Minns även min skepsis till mobiltelefoner… Nån sån behövde jag INTE så nån sån skulle jag INTE ha… :D

Kommentera

