”Men kvinnan väljer i alla fall resmål”, tänker jag

  
Idag är det internationella kvinnodagen 2016 och jämställdheten är fortfarande eftersatt på många områden. ”Men det är i alla fall kvinnorna som väljer familjens resmål”, tänker jag. För det har jag sett och hört. Och eftersom jag älskar resor tycker jag att valet av semesterresor kanske är de allra viktigaste beslut som fattas i en familj. Så då tycker jag att det är en stor sak att få bestämma. Men när jag googlar för att hitta fakta blir jag besviken. För det jag sett och hört är i och för sig sant. Men det finns en annan sanning bakom den sanningen. Orsaken till att det är kvinnor som väljer resmål och oftast även bokar resan är att det är hennes uppgift att se till att alla i familjen är nöjda och glada och får sina viktigaste önskemål kring semestern tillfredsställda. Det vanliga, alltså. 

I övrigt har jag inte mycket att klaga på för egen del. Men allmänt är det en lång väg kvar till jämställdhet. Och visst gör det mig frustrerad ibland!

Bilden är från Fiji 2008. Och visst var det jag som bokade. Som vanligt. För allas bästa. Som vanligt.

#8 i #blogg100

2 kommentarer

Filed under resa med barn, resor, Samhälle och politik

2 responses to “”Men kvinnan väljer i alla fall resmål”, tänker jag

  1. Anders

    Det finns väl olika skäl till varför man inom en jämnställd familj inte delar på varje enskild uppgift. Ett av de starkaste är intresse och det är jag övertygad om är den avgörande saken i din familj när det gäller bokning av resor.

Kommentera

