Nervös

  

På torsdag ska jag hålla föredrag i Göteborg inför kanske 300 personer och jag börjar bli rejält nervös…

Sitter på tåget på väg till jobbet. Arbetsdagen består, som för det mesta, mest av möten. Jag arbetar som avdelningschef för VA-avdelningen i Kristianstads kommun. Just idag ska vi bland annat prata om och komma vidare i beslutsprocesserna kring en av våra största miljörisker: svavelväte som bildas i avloppsledningarna.Men jag har också satt av tid för att provprata igenom ett föredrag jag ska hålla i Göteborg på torsdag i ett helt annat ämne. I kväll, efter att jag har jobbat klart och förhoppningsvis också hunnit med att simma i simhallen sätter jag mig på tåget. Men istället för att åka hem som vanliga kvällar åker jag mot Göteborg där det ska hållas en konferens om rörnät och klimat.

Det jag ska prata om ska handla om det som hände med dricksvattnet i Everödsområdet i somras när minst 550 personer blev magsjuka. Det är det absolut värsta jag varit med om under 18 år som chef inom vatten och avlopp i två olika kommuner. Men jag har pratat om händelsen förut. Många gånger. Så det är inte själva sakinnehållet som gör mig nervös. Dessutom: Även om det inte är något roligt ämne att prata om så tycker jag ändå att vi hanterade det bra, när det som naturligtvis inte borde kunna inträffa ändå hade inträffat. Alltså borde jag vara bekväm inför föredraget. Men det är två problem.

Dels att det är svårt att prata om något där huvudet är fullt av så många detaljer utan att vika ut i för många sidospår. Jag har ungefär 30 minuter på mig. Jag är rädd att jag har material till mycket mer. Det är därför jag har gjort en PowerPoint till stöd och har ett anteckningsblock med stödord. Och därför jag ska provprata föredraget idag. Det är mycket möjligt att jag måste dra ner på det jag tänkt säga för att hela föredraget ska hinnas med. 

Men det är inte det värsta. Det värsta är det obehag jag känner inför att prata inför så många personer. Det är ungefär 300 personer anmälda till torsdagen och även om det alltid blir ett visst manfall lär det vara många i publiken. Jag har inga problem att prata inför kanske upp till 50 personer, helst om jag känner alla och vet vilka de är. Det är kanske inte så att du faktiskt har ögonkontakt med alla men känslan är i alla fall att du har det.

Men att prata inför flera hundra… Dels vet jag inte om jag faktiskt har pratat inför riktigt så många förut. Men bara att prata inför runt hundra personer tycker jag är jobbigt. De blir liksom till en ogreppbar massa och jag blir nervös.

Finns det någon van föredragshållare där ute som har några bra tips på hur jag bör tänka och agera för att hantera nervositeten?

8 kommentarer

Filed under mitt jobb

8 responses to “Nervös

  1. Sonja Hansson

    Det klarar du.kvinnor kan och du har alltid kunnat. Kram från mamma.

  2. En gång gick jag en kurs om att prata inför folk. Det som var mest intressant var att vi blev filmade. Vi blev ALLA förvånade över hur LITE vår nervositet SYNTES! Fast hjärtat höll på att hoppa ur kroppen på en så såg man rätt lugn ut!

  3. Jag brukade ta av mitt glasögon, då är jag närsynt, såg jag egentligen ingenting av folket som satt och lyssnade. Sen vandrade jag runt med min blick och fick alltid beröm. Men jag såg inte en smack.
    Jag tror också att du kommer att klara det. :)

  4. Jag är väldigt van att föreläsa och säger såhär: om du kan det du ska prata om behöver du ju egentligen inte känna dig nervös. Om det är 50 pers eller 300 gör egentligen ingen skillnad, jag märker iaf ingen skillnad. När det gäller tiden brukar jag lägga min mobiltelefon framför mig så jag kan kolla då och då. Det hjälper mig att disponera tiden. Vatten att dricka är bra också.

  5. Jag

    Jaghar inget tips, säger bara lycka till. Jag skulle inte heller gilla att tala inför så många.

Kommentera

