Vad hände med dricksvattnet i Everöd?

 Just precis nu, när detta blogginlägg publiceras, har jag börjat prata på konferensen ”rörnät och klimat” på Gothia Tower i Göteborg under samma rubrik som det här blogginlägget har. Om allt har fungerat som det ska, vill säga, med både konferensen, mig och det här tidsinställda inlägget.  Konferensen arrangeras årligen på olika platser av branschorganisationen Svenskt Vatten och drar alltid mycket folk. Sannolikt känner jag mig fortfarande minst en smula obekväm just nu. Förhoppningsvis släpper det lite när jag har kommit igång lite mer.
Jag tänker att jag ska inleda med att berätta att det som hände med dricksvattnet i Everöd är det värsta jag varit med om under 18 år som chef inom vatten och avlopp. Sen tänker jag att jag uppmana publiken: ”Tänk dig att det är du som är chef för VA-avdelningen i Kristianstad. Det är tisdagen efter midsommar, klockan är tio i fem och du sitter kvar på kontoret när telefonen ringer.” 

Den som ringer är Göran som är enhetschef för vattenverken. Han har fått ett samtal från räddningstjänsten. Och de har i sin tur fått flera samtal från oroliga bybor i två av kommunens samhällen: Everöd och Östra Sönnarslöv. De som ringer är magsjuka och tror att det beror på dricksvattnet. Flera har pratat med sina grannar som också är sjuka. Även äldreboendet och fritids ska vara drabbade. Vi vet att minst 20 personer är sjuka och att de här två byarna får vatten från samma vattenverk. Även en tredje by, Huaröd, får sitt dricksvatten därifrån. Skulle du gå ut direkt med en varning att inte dricka kranvattnet utan att koka det först? Eller skulle du avvakta ett dynga tills de första preliminära analyssvaren kommer? 

Den frågan tänker jag att jag ska ställa till publiken. 

Sen tänker jag berätta att vi gick ut med kokningsrekomendation direkt via kommunens hemsida och pressmeddelande. Sedan via viktigt meddelande till allmänheten – en sån där textremsa som rullar i TV-sändningar – och meddelandet går även ut i radio och appar som SVT Play. Dessutom skickades SMS till alla mobiltelefoner knutna till adresser i området. Och där mobilnummer saknades ringdes istället den fasta telefonen upp och ett inspelat meddelande lästes upp. 

Vi har i efterhand frågat hur de berörda fick informationen. 36% fick den via media, 28% via familj och vänner, 18% via SMS från kommunen, 9% via automatiskt röstmeddelanden och 7% via sociala medier.

I byarna ställde vi ut tankar med friskt färskvatten samma tisdagskväll och vi tog också vattenprov på flera ställen. Utifrån de analyssvaren kunde vi något dygn senare börja ringa in och åtgärda problemet. Det som mest sannolikt hade hänt var att dagvatten, som i sin tur var förorenat med avloppsvatten, hade trängt baklänges in i vattenverkets dricksvattenreservoar via en så kallad bräddledning. 

Det tog ända till den 1 september innan vi kunde häva kokningsrekomendationen. Det tar mycket längre tid än man tror att spola ut smittämnen sim tagit sig in i ett dricksvattennät. Det är som om bakterierna ”bitit sig fast” på insidan av rören. 

Mina viktigaste erfarenheter från vattenkrisen i Everödsområdet, som jag vill förmedla till publiken är: värdet av att agera snabbt, värdet av många duktiga kommunikatörer, betydelsen av rören runt lågreservoarer och fördelarna med UV-ljus. 

Om jag hinner nämner jag också att det är bra att ha färdiga mallar för texten i en kokningsrekomendation att utgå ifrån. 

En mycket viktig erfarenhet som jag aldrig glömmer är att när det är kris hjälps alla åt: inom kommunen, externt inom branschen, myndigheter och företag. Alla ställer upp helhjärtat när det verkligen behövs. I alla fall var det så för oss i den här krisen. Det är en styrka att ha med sig. Jag tänker också nämna den nationella vattenkatastrofgruppen VAKA som är ett bra stöd och att överlämningar är viktiga. 

Jag tänker att jag ska avsluta med några goda råd till de från andra kommuner som lyssnar: kartlägg och säkra bräddledningar från lågreservoarerna, utred UV-desinfektion, se till att ha bra och tillräckligt många kommunikatörer till hands och sist men inte minst: våga agera snabbt när det händer.

(Ska bli spännande att se om jag hinner få med allt detta och lite till och dessutom ha utrymme för frågor och dialog på de 30 minuter jag har på mig. Det här inlägget skrev jag för övrigt i tisdags, under tågresan till Göteborg.)

#17 i #blogg100

5 kommentarer

Filed under mitt jobb, vatten

5 responses to “Vad hände med dricksvattnet i Everöd?

  1. Intressant Inger! Praktiskt för mig som kommer och intervjuar dig i morgon fredag inför Cirkulation 3/16!

  2. Anders

    Hur gick det tycker du?

Kommentera

