Oförenliga livsmål

 

Sitter i vårsolen. Blåsippor och krokusar blommar. En fjäril fladdrar till men gör ingen sommar. Och sen årets första humla också. Vintergäck och snödroppar en bit bort. Katten lapar också sol. Ligger på bordet på den tidning jag nyss bläddrade i. Resemagasinet Vagabond. Jag längtar ut i världen och funderar på detta med oförenliga mål. 

Barnen går i skolan och vi har katt. Dessutom kan vi inte vara lediga från jobbet jämt. Vi har den semester som vi har. Jag har för övrigt inte lagt in om vilka veckor jag vill ha i sommar än fast det redan borde vara gjort. Jag vill ha alla och lite till. Men det går ju inte. Och även om det gick hade jag inte haft hjärta att ha katten instängd på ett kattpensionat hela sommaren. 

Och Karlshamn. Jag gillar verkligen Karlshamn. Småstadens charm och vacker natur. Men trots att jag har bott här i 18 år känns det inte riktigt som hemma. Det kommer det nog aldrig att göra. Rotlösheten – var kommer den ifrån? Men mina barn är hemma här. Jag vill gärna att de ska få ha den där roten som jag själv saknar. Men hade det inte varit för det så hade jag själv gärna sett att vi hade flyttat någon annanstans nu. Det finns så många platser. I Sverige. I världen. Säkert hade jag längtat tillbaka hit ibland på samma sätt som jag kan längta tillbaka till Norrköping, Kolmården och Luleå. Ja, till och med till Gävle och Karlskrona. 

Men när jag längtar hem – då längtar jag till en plats som jag inte har hittat än.

Jag tittar upp mot molnen och tycker att de liknar en kartbild av en främmande arkipelag. Någonstans i Karibien kanske? 

  

#20 i #blogg100

Lämna en kommentar

Filed under livet

Kommentera

