Nej, slå inte på notifikations på Instagram

  
Idag svämmar mitt flöde på Instagram över med uppmaningar att jag ska slå på ”notifikations” för att jag ska kunna fortsätta se bilder från de jag följer på Instagram. Det är en ryktesspridning som pågår med oklart ursprung. 

Det påstås också att Instagram redan imorgon genomför den förändring de tidigare aviserat, nämligen att sluta visa inläggen i kronologisk ordning och istället börja ranka dem och visa dem i den ordning de tror att de är intressantast för mig som användare. 

Det är sant att det kommer att ske så småningom. Men det är inte sant att det händer imorgon. Ingen vet heller om bilder, när detta väl genomförts, kommer att rankas högre därför att du har slagit på ”notifikations” för det kontot. Men det som ÄR säkert är att om du har slagit på detta för många konton kommer alla pop-up notiser att göra dig tokig. Och du slår antagligen snart av funktionen igen. 

Vill du försäkra dig om att bilder från ett visst konto syns högt upp i ditt flöde i framtiden ska du se till att gilla och eller kommentera mycket på inlägg från det kontot. 

Vill du försäkra dig om att andra ser dina bilder ska du posta intressant material som gör att dina följare gillar och kommenterar. Förmodligen hjälper det också om du visar intresse för deras material genom att du gillar och kommenterar det de postar.

Själv gillar jag Instagram som det är nu. Med inläggen i kronologisk ordning. Men Instagram lär nog ändra på detta oavsett vad jag tycker. Så det är bara att gilla läget och hänga med in i det nya. Kanske blir det rent av bättre? Vem vet?

#28 i #blogg100

1 kommentar

Filed under instagram

One response to “Nej, slå inte på notifikations på Instagram

  1. Blev pressad att slå på detta. Jag gjorde på bägge mina konton. Jag ångrade mej och slå av istället 😊

    Folk på instagram fick panik. De säger att man måste göra så. Men jag läste från Tidstjuven.com blogg, om instagrams uppdatering. Då förstår jag mera. :)

    Vad bra att du förklara också om detta. Hoppas att många instagram-are förstår de också 😧

Kommentera

