Helt såld på Lapporten – och hoppas på norrsken ikväll

 
Varje morgon och kväll följer jag ljusets skiftningar över Torneträsk och Lapporten. Särskilt på kvällarna. Då sitter jag vid fönstret i den stuga vi hyr i Björkliden och ser de solbelysta ytorna bli allt mindre men mer rosa medan övriga snöytor och himlen blir blåare. Utom molnen, som istället också de blir rosa. Och jag fotograferar och fotograferar igen. Öppnar balkongdörren och smiter ut för att slippa reflektioner i fönstret. Mängder av ögonblick, mängder av varianter på samma tema. Jag är helt såld på Lapporten. Formerna är så vackra. Nästan osannolika linjer. 

Såsmåningom når inte solens strålar någon del av landskapet längre och efterhand ser jag stjärnorna tändas. Just ikväll finns det visst hopp om norrsken. Så då och då vrider jag huvudet åt norr i hopp om att det ska visa sig på himlen. Men än så länge har det bara lyst med sin frånvaro. 

#33 i #blogg100

1 kommentar

Filed under natur, resor

One response to “Helt såld på Lapporten – och hoppas på norrsken ikväll

  1. Pingback: 7 höjdpunkter (april 2016) | Halloj världen!

Kommentera

