Vi fick se norrsken! 

Igår kväll när jag satt och skrev ett blogginlägg från Björkliden spanade jag samtidigt efter norrsken. Men när jag postade inlägget hade jag fortfarande inte fått syn på något. Men strax därefter visade det sig på himlen. 

Inte i norr som jag hade väntat mig. Utan i öster. Över Torneträsk. Det var ett riktigt fint skådespel över himlen och i det läget ångrade jag lite att jag inte tagit med systemkameran på resan. Jag gjorde flera försök att fotografera med mobilen men det var knappt att det fastnade på bild överhuvudtaget. Nåja. I verkligheten var det ju lika vackert ändå. Och med viss förstärkning av ljus och färger så går det i alla fall att något ana hur fint det var. 

Trots att det varit en bra vinter för norrsken i år med tillfällen då det synts ända ner till Skåne och Blekinge har jag själv och sambon inte sett detta himlafenomen  sedan vi bodde i Luleå och det är över 20 år sedan. Barnen har aldrig  förut sett norrsken så även de var mycket nöjda med att få uppleva detta. 

För att få se norrsken ska du ha lite tur och befinna dig på rätt plats vid rätt tillfälle. Ju längre norr ut (egentligen ju närmare den magnetiska nordpolen) och ju fler mörka timmar på dygnet (alltså mitt i vintern) desto större chans. Dessutom måste vädret vara klart. Hur många elektronskurar som kommer in i atmosfären från solstormar varierar också över tiden så det kan löna sig att läsa på om du vill förbättra dina chanser. Men i slutändan behövs antingen lång tid på en plats långt upp i norr eller rejält med tur. Sen finns det appar och hemsidor också som visar exakt vilka nätter chanserna är som störst. Jag använde en sådan den här gången och den var till hjälp. 

#34 i #blogg100

5 kommentarer

Filed under barn, fotografi, natur, resor

5 responses to “Vi fick se norrsken! 

  1. Kul att du fick se det! Vi hade ett makalöst vackert norrsken i Pålänge i helgen :) Lika fascinerande varje gång!

  2. Jag brukar spana också. Men har än aldrig sett fenomenet. 😟😟 Stockholm du vet. Kommer nog aldrig hända.
    Måste vart fantastisk. 😊

Kommentera

