Mer mobiltelefontid i skolan!

 
Det sägs att en bild säger mer än tusen ord. Däremot sägs inget om hur många stillbilder ett filmklipp motsvarar. Text, stillbild och film kompletterar dessutom varandra. Därtill kommer rena ljudklipp. 

Vår konsumtion av traditionell media har länge bestått av alla de här komponenterna var för sig och i olika kombinationer. Det nya de senaste decennierna och särskilt de senaste fem åren eller så är att vi var och en producerar allt fler fotografier och videoklipp. Och inte bara för våra egna privata album utan vi delar även ut allt mer brett. Mest privat men efterhand ökar det här även inom arbetslivet. Konsumtion och produktion av media har vävts ihop och blivit socialt och organiskt. 

Inom allt fler yrken ökar därmed behovet av att kunna uttrycka sig i text och bild. Att kunna sätta ihop film och ljudklipp.

De senaste åren, och inte minst de senaste dagarna har det uppmärksammats att mobiltelefoner allt mer upplevs som ett störningsmoment i skolan. Och det är även för mig alldeles självklart att fri användning av alla möjliga appar när som helst under lektionstid inte är en framkomlig väg för en fungerande skola.

Men samtidigt. Vi kan inte bara välja att se mobiltelefonerna (och surfplattorna) som ett problem för skolan att eliminera. Vi måste kanske inse att här finns inte bara möjligheter också utan dessutom nödvändigheter.

Att behärska fotografi, bildredigering, filmteknik, informationssökning, källkritik och de sociala mekanismerna på internet är snart lika viktigt som att kunna läsa och skriva.  Möjligen är det lättare att lära sig, och behöver kanske därför inte lika mycket skoltid som den traditionella läs- och skrivträningen. Men det behöver definitivt mer utrymme än idag om eleverna ska vara rustade för den framtid de ska verka i. Det är mer mobiltelefontid (eller sufplattetid) som behövs i skolan. Inte mindre. Men det ska så klart vara välordnat och strukturerat och genomtänkt exakt vilka färdigheter inom dessa områden som är så grundläggande att de bör ingå i läroplanen. 

En särskild utmaning i sammanhanget är att teknikutvecklingen är blixtsnabb. Lagom till dess att de flesta kommuner och skolor har insett att eleverna behöver lära sig använda datorer för att surfa på nätet så har de flesta elevers (och föräldrars) egen användning glidit över från att enbart handla om att googla till att själva producera material för nätet. (Även om kanske inte alla inser att det är det de gör när de lägger upp ett filmklipp med hunden på Instagram.) Den dagen läroplaner och skolans tekniska utrustning är i takt med dagens teknikanvändning talar mycket för att verkligheten tagit ett nytt språng. Hur ska skolan någonsin kunna hänga med? Men även om skolan alltid kommer att vara ett steg efter samhället så är det ändå bättre än att den resignerar och snart blir två, tre, fyra och fem steg efter samhället. Just nu är det detta med de smarta mobilernas möjligheter som är det (relativt) nya som behöver läras ut. Och då får vi som gick i skolan ”förr” inte stirra oss blinda på att ”så var det inte på vår tid” och använda vår egen skoltid som facit för hur dagens skola behöver vara. Då måste vi våga öppna våra ögon och inse att skolans utmaningar är betydligt större än att lära lärarna hur de lär elevererna att stänga av en mobiltelefon de stunder på dagen då de stör mer än de gör nytta.

Bilden ovan har inget annat med texten att göra än att det är en bild helt och hållet skapad med en mobiltelefon. Möjligen hade jag valt en bättre bild till ämnet om jag i skolan fått lära mig hur sånt går till. ;) 

#37 i #blogg100

Lämna en kommentar

Filed under bilder, Film, Samhälle och politik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s