Morgontåget

  Jag sitter på morgontåget. Igen. Det är vardag. Igen. Den sista vardagen i den här veckan. Det är fredag. Skönt ändå. I lurarna en spellista som jag döpt till ”morgontåget”. När och vart nästa längre resa ska bära iväg vet jag inte än. Fortfarande funderar jag mycket på Afrika. (”Theese are the roots of rythm and the roots of rythm remain.”) Men det jag siktar på är väl i så fall snarare nästnästa längre resa. Eller så. Och så funderar jag på nästa vårvinters skidresa. Men sommarens resa ligger ännu orörd på planeringsbordet. Men några tankar har jag så klart. Funderar på en tågluff. I Europa.

Morgontåget passerar Tubbaryd. Jag förutsätter att du inte vet vad Tubbaryd är. Det är Karlshamns kommuns förråd, verkstad, kontor, garage och andra lokaler för de kommunala gatu-, park- och VA-verksamheterna. Kontoret finns i en gul tegelbyggnad mitt på gårdsplanen. Där hade jag mitt kontor som VA-chef i tio år eller så. De sista tio åren på det jobbet. Efter att de första åren ha suttit på ett par olika andra platser (rådhuset och reningsverket). Det sägs att kommunen ska bygga ett nytt Tubbaryd. Det har det väl sagts i femton år eller så. 

Morgontåget passerar Mörrum, Gammalstop med ”the same tree”. Jag tar upp mobilen och fotograferar. Som så många gånger förut. Lägger ut en bild på Instagram. Skriver på ett blogginlägg. 

Tubbaryd. Det börjar kännas länge sedan. Och det är det också. I höst är det fem år sedan jag började jobba i Kristianstad i stället. Också som chef inom vatten och avlopp. Det har också varit en resa. En förnyelseresa. Vi går ifrån 1950-talet och rakt in i framtiden. Det kommer säkert att ta tio år till innan vi är ikapp med allt. Då räknar jag inte med att jag själv är med på den resan längre. Som chef tror jag att det är optimalt att stanna någonstans mellan fem och tio år på en arbetsplats. Både för din egen skull. Och för verksamhetens.

Men jag har fortfarande ingen aning om vilket mitt nästa steg i arbetslivet ska bli. Eller åt vilket håll jag ska gå. Eller vad jag ska bli när jag blir stor.

Och nu är nästa station Kristianstad. Pågatågets slutstation. 

#39 i #blogg100

Lämna en kommentar

Filed under livet, mitt jobb, resor

Kommentera

