Skaka hand eller inte skaka hand?

  
Jag sitter på tåget och ser ut över ett soligt skånskt landskap. Jag ska tala på en dricksvattenkonferens i Hyllie idag. I övrigt ska jag se, lyssna och lära mig nytt. Det är alltid både nyttigt och roligt. 

När jag sitter på tåget hittar jag plötsligt nyheten som gör att jag förstår varför det twittrades upprört om handskakningar igår. Det är en företrädare för miljöpartiet som vägrat skaka hand med en reporter på TV 4 därför att hon är kvinna. Det är skakigt för miljöpartiet just nu. Men i just det fallet hade det varit en till skakning som de behövde. En handskakning. 

För mig är det självklart. Den vanlige medborgaren skakar hand med vem hen vill. Förutsatt att motparten är med på att hälsa så. Eller låter bli. De flesta av oss hälsar på olika sätt i olika situationer. Inget konstigt med det. Vissa hälsar på olika sätt beroende på vem du är. Det kan kännas lite ovant men det är okej. Vi kan vara fostrade olika. Det är ingen stor sak.

Den som företräder samhället däremot ska behandla alla lika. Prova att tänka att en politiker sa: ”Jag tar inte dig i hand för att du är arbetare och jag akademiker. Jag är uppfostrad så. Det är mitt val.”

Den som inte kan tänka sig att skaka hand med den ene eller andra beroende på traditioner eller andra idéer får väl i så fall avstå ifrån att skaka hand överhuvudtaget? När hen företräder samhället som politiker eller anställd, vill säga. Åt andra hållet, om någon invånare inte vill skaka hand med mig  som företrädare för kommunen därför att jag är kvinna får jag vara tolerant och acceptera det utan att knorra. (Inte för att det har hänt. Men ändå.) Det handlar nämligen om just det. Att vi som företräder samhället måste vara toleranta. 

#51 i #blogg100

2 kommentarer

Filed under Samhälle och politik

2 responses to “Skaka hand eller inte skaka hand?

  1. Frågan är mer varför han inte vill anpassa sig. Varför alltid andra som ska anpassa sig.
    Jag personligen hatar att ta i hand. Och undviker i den mån jag kan. men ibland så gör det ju inte. och då tar jag i hand. Precis som jag inte heller gillar att kramas, men ställer inte heller till ett scen om nu någon kramar mig.
    Men om någon som dessutom är politiker vägrar ta i hand bara för att man är kvinna, kan jag lätt fråga vad han har för en dold agenda.

    • Såg att han avstått sina politiska uppdrag nu, men han har uppenbart inte förstått problemet. Han säger att han vill ha en ”normkritisk” debatt kring detta. Jag utgår ifrån att det inte är hans normer som han vill ska ifrågasättas. Visst hälsar vi på olika sätt i olika kulturer och det är ingen dramatik i det. Det går att ställa sig utifrån och vara kritisk mot vårt sätt att hälsa (smittspridning t.ex.) Men han måste förstå vilka signaler han sänder ut i vår del av världen genom att hälsa genom att ta män i hand men vägra hälsa kvinnor på samma sätt. Just detta ”att ta i hand på” har en värdeladdning och det blir extra värdeladdat om du säger ”dig tar jag inte i hand” men sedan hälsar på andra. Jag tycker att det verkar uppenbart att det är han som saknar förmåga att ifrågasätta sina normer kring hur man hälsar på människor.

Kommentera

