Följ Frida och Jacob som reser på heltid

  
Läste en artikel om Frida och hennes Jacob som reser på heltid. De senaste fem åren har de rest i 20 länder. I sommar startar deras livs resa. De har köpt en van som de ska bygga om till husbil.

De åker i juni. Resan börjar i Sverige och så åker de österut till Centralasien och östra Asien. Sen tänker de skeppa över bilen till Kanada, där de ska jobbar som skidinstruktörer. Vidare genom Kanada och USA till Centralamerika där de planerar att jobba som dykinstruktörer. Därefter till Sydamerika och sedan skeppar de bilen till Sydafrika och bilar upp till Nordafrika. De planerar att resan ska vara mellan två och tre år. Frida och Jacob kan du bland annat följa på Instagram. Och så har de en blogg.

Det Frida och Jacob gör tycker jag är oerhört inspirerande och det sätt jag velat leva på om jag hade vetat hur jag skulle bära mig åt. När jag var ung var det mest som fruktplockare och servitriser folk jobbade som försörjde sig på resande fot. Inget av yrkena har jag läggning för. Är lite långsam och fumlig i praktiskt arbete. Min styrka ligger i att vara logisk och strategisk och den typen av jobb är svårare att hitta utomlands. Särskilt om du som jag slarvade med dina språkstudier i skolan…

Ibland ångrar jag att jag inte blev programmerare som jag först tänkt just för att det varit så mycket lättare att ta tillfälliga jobb i utlandet. Men nu fick jag för mig att rädda världen istället och så blev det miljö. Ett område där det borde finnas jobb över hela världen men där det i verkligheten inte verkar göra det…

Nu har jag ett bra jobb där jag planerar att vara kvar ett par år till innan jag drar vidare till något annat. Dessutom sitter jag lite fast med barn som går i skolan. Men jag kommer helt klart att följa Frida och Jacob på deras resa och låta mig inspireras. 

#54 i #blogg100

2 kommentarer

Filed under livet, resor

2 responses to “Följ Frida och Jacob som reser på heltid

  1. ogamotoga

    Vad spännande! Älskar resebloggar, så de ska jag helt klart följa. Tack för tipset. 😄

  2. Låter verkligen spännande!
    Ha en fin söndag!

Kommentera

